Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej
Jag har ett problem med bilen, när man drar på fullt tex vid omkörning så tappar den helt plötsligt kraften. :cry:
Om man trycker ner pedalen ytterligare när det händer så går den lite bättre en liten stund och sedan avtar kraften igen.
Det känns som att turbon slutar ladda, det är vid olika växlar på olika varvtal.

Jag har läst alla trådar på forumet om magnetventil och turboreglerventil och fått för mig att det måste vara den. (Hoppas inte det är något dyrare och svårare.) :x
Så jag kopplade ur kontakten till den och provkörde, men jag vet inte. :???:
Nu känns det som om kraften försvinner mer förutsägbart, vid samma "ställe", kansle lite högre upp i varvtalsregistret?
Men när kraften väl försvinner så känns det exakt lika som när den va inkopplad.
Med kontakten inkopplad kom det på olika ställen i varvtalsregistret, mer oförutsägbart.

Nu undrar jag om man kan testa ventilen på något sätt för att vara säker på att det är den de är fel på.
Vill inte byta den om det är något annat det är fel på.
Är ventilen steglös eller har den fasta lägen?

Bilen är en S80 -01 med 5244T3 motor.
av greenbay
Du kan ju se så att wastegate armen rör sig lätt. Nästa steg att kolla så membranet i wastegatedosan är helt.
Provtryck sedan dosan med ca 50 kPa, det är bara ca 0.5 kg, alltså INTE direkt med tryckluften!!
Då skall dosans stång röra sig beroende på trycket, den första tryckökningen kommer inte få stången att röra sig, det är normalt, senare kommer den röra sig linjärt efter trycket.
Efter detta kan du kolla slangarna till TCV ventilen, det finns 3 st slangar till den, lossa en i taget, kolla så den är ren inuti och hel. Om alla slangar är ok, kan det vara TCV ventilen som klibbat ihop, då rekommenderar jag koll av vevhusventilation och byte av denna ventil, det kanske går att tvätta ur den, men jag är osäker på resultatet.
/greenbay
Användarvisningsbild
av drop
Får du inget meddelande i displayen eller att varnings lampan tänds om att något är fel när du tappar trycket. För jag har haft samma problem med min V70 01 men jag fick ett felmeddelande så jag körde med felkods läsare och fick då fram att jag hade fel på laddtrycket. Så jag bytte magnetventil (kostar runt 500: - på Volvo) nu laddar den igen som den ska.

Lämna in bilen eller köp en felkods läsare och se om det ligger några felkoder lagrade och radera dem och ta en tur och läs av igen och se om det kommer upp några koder igen.

Oftast så brukar det vara magnetventilen som har går sönder när den tappar trycket vad jag har hört och det tar inte mer än 10 min att byta.
Användarvisningsbild
av Funk
Magnetventilen ger inget felmeddelande i DIM, men sätter oftast felkod i ECU (måste läsas ut).
Att magnetventilen kärvar eller lägger av är väl ungefär det vanligaste felet som finns, och i hop med din felbeskrivning låter det definitivt som just det felet..

Några påstår att dom gjort rent ventilen med avfettning eller rödsprit, men i mitt fall gick det inte då det var elen i ventilen som knasade...

/Thomas
av Johnnie
Det här är min första bil med turbo så jag vågar inte ta isär membran och grejer innan jag läst på lite mer. :)
Jag får inget meddelande i displayen.
Jag hade bilen på tomgång idag och hörde att magnetventilen lät konstigt då och då.
Brrrrrrrrr lät den med ett hårt snabbt tickande/brummande ljud och den vibrerade lite ska det låta så? Den verkade jobba lite random när motorn stog på tomgång precis efter start.
Men sen lät den bara när man varvade lite lätt ca 1500 varv så kunde man höra den varje gång man tryckte till på gasen.
Jag tog av en slang, den från tryckklockan på turbon, och kollade, det såg rent ut.

Vad tror ni, är det bara att byta den eller ska den brumma och vibrera?

Tack för svar!
Ta gärna isär den. :wink:
Men efter att bytt till en ny, så ska du se att bilen bra igen.
Användarvisningsbild
av knas
Det problemet låter bekant, fast när magnetventilen va slut på min förra bil så tyckte jag att turbon snurra betydligt mer än vanligt fram tills den tappade kraften
Användarvisningsbild
av flyvert
knas skrev:Det problemet låter bekant, fast när magnetventilen va slut på min förra bil så tyckte jag att turbon snurra betydligt mer än vanligt fram tills den tappade kraften
Magnetventilen reglerar turbotrycket (genom att påverka ett membran/tryckstång/wastegateventil), och det kan ju gå snett åt båda hållen (för lite, för mycket...).

Oftast avbryter motorstyrningen om ett för högt laddtryck uppstått, t.ex. genom att fimpa tändningen tills laddtrycket sjunkit (så gjorde min gamla SAAB 9000 Aero - den gick som fan med kass magnetventil och man fick hålla ett konstant öga på turbotrycksnålen så att man inte gick över gränsen! :mrgreen: ).

Saknar faktist den "glädjemätaren" i min container...
... hade suttit skitsnyggt med en liten nål i originalinstrumenteringen.

/f
av Johnnie
camaro69 skrev:Ta gärna isär den. :wink:
Men efter att bytt till en ny, så ska du se att bilen bra igen.

Det låter som att du är ganska säkert på att det är magnetventilen som är trasig?
Jag vill ju inte byta den om det är något annat som är fel. :|
Är den trasig när den vibrerar och låter eller är det normalt? :???:
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]

Transmissionsolja till M66

Orginaloljan finns på nätet hos Bilia e[…]