Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tittar man runt i forumet på alla er som har köpt en ny Volvo, hur många av er har köpt bilen PRIVAT (alltså inte som tjänstebil)?
Har ni i så fall valt bensinare eller diesel bil (om ni kör mindre än 2000 mil per år med den)?
Köpte min privat, kör ca 2000 mil om året, v70II 2,5FT.

Varför bensin/etanol? Dels inköpspriset, jag ville ha antingen 2,5FT eller D5 och var helt enkelt för dyrare i inköp med samma utrustning. Dessutom, just eftersom jag köpte bilen privat så kommer jag inte att byta om 3 år (om jag inte vinner en massa pengar eller nåt sånt trevligt) utan kommer säkert att ha den här bilen ganska så länge. Då känns det ganska skönt att ha 2 olika bränslen som kanske kan få lite olika prisutvecklingar. Jag struntar fullständigt i om jag kör på bensin eller etanol, utan kommer bara att tanka det som är billigast. Sen är det ju så att bränslekostnaden är en rörlig kostnad som jag själv kan påverka genom att köra mindre, dieselskatten kommer jag inte undan genom att ha bilen stående i garaget.
av Linqid
Köpte ny V70 privat under slutet av förra året. Kör ca 800-900 mil om året och använder endast bilen kortare sträckor och då i Göteborg, mest stadstrafik och dess omnejd.

Då vi kör såpass lite och så korta sträckor valde vi att ta en 2.0F Momentum, övervägde 2.5FT men kom fram till att merkostnaden inte ger särskilt mycket valuta för pengarna med tanke på hur vi använder bilen.

Precis som JHenrikJ ovan struntar vi fullständigt i att tanka etanol utan tankar helt enkelt det som är billigast för stunden.
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Vi köpte en V50 2008 2.0D summum plus tillval för ytterligare drygt 50000 kr.
Diesel för att slippa tanka så ofta, för att värmare ingår, för kraft och prestanda i kombination med låg förbrukning, med den färg och den inredning VI ville ha, den är en riktig drömbil!!
Visst finns det privatpersoner som köper VOLVO själva.
Bilen rullar strax under 3000 mil/år

/greenbay
Köpte min privat, Kör ca 1500-2000 mil/år.
Valde diesel på grund av flera faktorer, bland annat att dom är mycket lämpligare att dra släp med.
Sen ville jag ha dieselvämare, skulle vi köpt en 2,5FT hade det kostat runt 20000 att få bensinvärmare, så det hade käkat upp mellanskillnaden i pris direkt.

Kan tillägga att jag inte ångra mitt val en sekund.

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]