Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Den ska visa en felkod men systemet kan "tro" att den fungerar :???: Diagnosen är ett bra hjälpmedel inget att lite på till 100%
Jag tror diagnosen kollar signalen till startinsprutaren :wink:
Användarvisningsbild
av nissan92
Jag var och skruvade loss en startventil på skroten idag, och kollade att den klickade när jag la ström på stiften.
När jag kopplade in den på kontaktstycket på min bil och körde självtesten, så klickade den inte. ?:-/
Kanske är självtesten som inte funkar som den ska.......

En liten miss bara, när jag mätte ventilen i går så hade jag givetvis ställt multimetern på fel skala,
kollade den nu igen, och den hade 10.7 ohm som den ska.........
Man lär så länge man lever...

Ska i allafall ha den urkopplad och vara utan motorvärmare inatt och se vad som händer...
Allt kanske är ok ändå...

Ps/ När jag var på skroten passade jag på att skruva loss alla grejer till farthållaren , fick dom för 350 spänn :D
Saknar bara en stump vakumslang och t-nippel..det var nån som redan varit där och plockat.....
Användarvisningsbild
av nissan92
-12grader inatt och -2 nu på morron, utan motorvärmare, men bilen startade lika fint som vanligt,
fast kallstartsventilen inte är inkopplad.....
Nog borde den väl vara svårstartad med den nattkylan och utan startventilen ikopplad..?

Men om startventilen är otät, kan det väl förklara att den startar kall, men då borde det ju märkas
när motorn blivit varm, den borde väl gå sämre då... om den inte är "lagom" otät.... ??:-/, att den släpper igenom tillräckligt för att starta kall, men så pass lite när den är varm, att motorn ändå går bra......?????
Jag får ta och byta ventilen i helgen och se vad som händer....

Någon som har några andra ideer???

// Jon
av Hemulen
Kallstartsventilen aktiveras inte förrän vid ca 16-18 minus. Ligger den på när det inte är kallt lär du märka det,jag vet eftersom jag kan styra min ventil manuellt(etanol-start). Körde mitt system på diagnos,hörde inte heller kallstartsventilen aktiveras,märkte inget heller om jag la handen på.Läste du mitt tidigare inlägg så kan du med motorn igång ta en sladd,koppla den mellan gråsvart och dutta den andra änden mot jord,då kommer motorn att storkna av extraduschen med bensin. Kan ju vara så att systemet sätter felkod vid ovan nämnda minusgrader om det inte funkar. Tror du ska släppa det där med ventilen.......... :)
Jag upptäckte efter ditt inlägg att jag läst verkstadsboken som faan läser bibeln :evil:
Nog hade dom lyckas lägga in minustecknet precis i en radbrytning så jag läste det som att
kallstarten skulle gå in när det är kallare än 18grader...... inte -18... :oops:
Så jag lyder nog ditt råd och släpper det.

Jag köpte bilen för en dryg vecka sen och lider väl av lite felsökarfobi :wink:

Hur som helst så vill jag sätta mig in i hur allt fungerar, det känns mycket lugnare
när man har en gammal bil, att man vet var man ska felsöka.

Ni ska ha mången tack för hjälpen och infon.
Jag återkommer när fobin slår till igen :mrgreen:

mvh/ Jon
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]