Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Läste ditt första inlägg att den fungerar till en början sen lägger den av, jag skulle tippa på att felet ligger i mätaren... :???:

Har haft en del elproblem som uppstått av att när det har varit kallt i bilen så funkar vissa saker men sen när värmen kommer igång och det blir varmt i bilen slutar de att fungera, kan även vara tvärs om att det funkar när det blir varm i bilen...
Har du tänkt på om det har med värmen i bilen att göra?? Är det pga av detta så är det nog mätaren :wink:

Dåliga anslutningar på bakaxeln är mest vanligt men det ser det ut som att du har kollat upp :-)-)
Sparkz skrev:Jo, det stämmer att om båda läggar av samtidigt så är det nåt med signalen.

Har jag fattat rätt? Du har fått felkod från ABSen förut, men nu är det dött? Funkar det att läsa på nåt annat, t ex motorn? Felkod på hastighetssignal är lite speciell, den sätts varje gång du sätter på tändningen och försvinner av sig själv när styrenheten gör sitt självtest vid 7 km/h eller vad det är. Så du får alltså åka en sväng och sen kolla felkoder utan att stänga av tändningen för att på 111 från ABSen.
Har aldrig kollat felkod för ABSen innan, men när jag skulle så hände ingenting men ABS lampan lyser så nått vajsing är de ju med den. Utag 2 och 6 fungerar som de ska, utag 2 fick jag hastighetssignalen på. men utag 3 går de inte att få fram nått på, lampan lyser inte överhuvudtaget när jag har den inkopplad på 3:ans och trycker på knappen..
men jag går och tar en sväng med bilen så får jag se om felkoden är kvar..
Vovlo_Henrik skrev:Läste ditt första inlägg att den fungerar till en början sen lägger den av, jag skulle tippa på att felet ligger i mätaren... :???:

Har haft en del elproblem som uppstått av att när det har varit kallt i bilen så funkar vissa saker men sen när värmen kommer igång och det blir varmt i bilen slutar de att fungera, kan även vara tvärs om att det funkar när det blir varm i bilen...
Har du tänkt på om det har med värmen i bilen att göra?? Är det pga av detta så är det nog mätaren :wink:

Dåliga anslutningar på bakaxeln är mest vanligt men det ser det ut som att du har kollat upp :-)-)
Jadu.. kanske.. tror du man kan spruta kylspraj på baksidan av hastighetsmätaren och prova utan att den pajjar?
MarIve skrev: Jadu.. kanske.. tror du man kan spruta kylspraj på baksidan av hastighetsmätaren och prova utan att den pajjar?
ta bort "sparkskyddet" under ratten så kan du krypa in och komma åt där den sitter.

kylspray brukar kyla till ca -55 grader - vad jag vet finns det inte någon skylt att man inte får använda bilen vid den temperaturen..
men spraya med måtta - problemet som kan uppstå är att det kan bli kondens där du sprutar - vatten alltså .

/emwtur
Nu har jag varit ute en sväng, och precis som du sa så försvann felkoden om jag inte slog av tändningen efter jag kört. Vad gäller ABS utaget, så lyste lampan när jag tryckte på knappen nu, men de kom inga felkoder, inte äns 1-1-1..
emwtur skrev:
MarIve skrev: Jadu.. kanske.. tror du man kan spruta kylspraj på baksidan av hastighetsmätaren och prova utan att den pajjar?
ta bort "sparkskyddet" under ratten så kan du krypa in och komma åt där den sitter.

kylspray brukar kyla till ca -55 grader - vad jag vet finns det inte någon skylt att man inte får använda bilen vid den temperaturen..
men spraya med måtta - problemet som kan uppstå är att det kan bli kondens där du sprutar - vatten alltså .

/emwtur
Hehe..så sant, har inte heller sett nån sådan skylt :D Ska åka och köpa mig en flaska i morgon och prova
Uthil skrev:Hejsan har samma problem som du MarIve så läste din tråd, så du har fixat det nu. Men böt du själva plattan som hastighetsmätaren satt på. den svarta frisben eller vad man ska säga.

Japp nu är de fixat! Nä jag böt hela instrumentet med varv, bränsle och klocka mm. vilket säkert va onödigt eftersom allt annat fungera, men vad gör man inte när man vill att de ska gå snabbt och lätt :D Verkar inte va helt lätt att få tag på den japanska modellen som jag har heller, letat över allt men dom va slut på alla skrotar, såg en annons på blocket va en som renoverade mätare, fjugesta billackering eller nått sånt, Fast han tar 1000 spänn men han skickar tillbaka den samma dag..
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]