Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jenku skrev:Tänkte på det du skrev ovan att om generatorn inte laddar under 3000 rpm så skulle bilen dött för länge sen. Det är alltså så vid det felet jag menar att om du varvar upp till 3000 en gång så laddar den även på lägre varvtal därefter. Stänger du av bilen och sätter på den igen laddar den åter inte tills du varvar upp till 3000 igen, sen laddar den åter i alla varvtal!

Bara som ett förtydligande då.
Då e jag med! om detta nu skulle vara fallet, vad gör man åt detta, bara å byta generator eller?

Kanske räcker med kolen, men dom såg fina ut när ja mätte upp dom.
Som emwtur skriver beror det på om felet är i laddningslampan/glapp eller i själva generatorn/laddningsregulatorn. I mitt fall verkade det varit glapp i lilla sladden från laddningslampan till generatorn och då behövde jag bara byta den för att få det att funka. Men om laddningslampan lyser som den ska kan du behöva byta laddningsregulator/kol. Så kolla detta. Om du har en multimeter kan du mäta på lilla sladden till generatorn vad den ger när du slår på tändningen men innan du startar motorn. Det ska vara 12V. Är det 0V har du fel på sladden/lampan, är det ibland det ena eller andra har du glapp nånstans (som jag hade/har...hehe vågar inte skriva att det är fixat har bara kört en gång sen jag kopplade med sladden. :9 )
jenku skrev:Som emwtur skriver beror det på om felet är i laddningslampan/glapp eller i själva generatorn/laddningsregulatorn. I mitt fall verkade det varit glapp i lilla sladden från laddningslampan till generatorn och då behövde jag bara byta den för att få det att funka. Men om laddningslampan lyser som den ska kan du behöva byta laddningsregulator/kol. Så kolla detta. Om du har en multimeter kan du mäta på lilla sladden till generatorn vad den ger när du slår på tändningen men innan du startar motorn. Det ska vara 12V. Är det 0V har du fel på sladden/lampan, är det ibland det ena eller andra har du glapp nånstans (som jag hade/har...hehe vågar inte skriva att det är fixat har bara kört en gång sen jag kopplade med sladden. :9 )
Om man mäter på sladden skall det vara 12v OM INTE SLADDEN ÄR ANSLUTEN TILL GENERATORN !!
är sladden ansluten till generatorn blir det nog bara max 1 volt !

Man kan också "provocera" igång generatorn genom att ansluta en testlampa eller liknande till dels + polen på batteriet och lilla kontakten på generatorn - lampan skall lysa - startar man motorn, skall lampan slockna, och då laddar generatorn - ÄR det då det som är problemet med din SRS lampa så borde den slockna också.

/emwtur
Börjar misstänka att det är som ni sa med generatorn, men bör vara nåt annat också, instrument belysningen lös rätt svagt innan man gasade till för att få srs lampan att slockna.

Upptäckte även en annan skum grej i samband med det här, när jag har handbromsen i så lyser inte den lampan när srs lampan lyser, gasar man till då så srs lampan slocknar så börjar p-lampan lysa :S
det börjar lukta som om felet ligger någonstans i din instrumentpanel.
tycker du skall ta loss den och kolla att allt ser schysst ut.
kolla speciellt att smältsäkringen och ledarna i foliekortet inte ser brända ut.

/emwtur
har nu även hört att innan man gasar till så srs lampan slocknar så går bränslepumpen mkt tystare, för att sen låta lite mer då man tryckt till på gasen en gång.

Antar att även den får mindre ström innan då?
emwtur skrev:Lyser laddningslampan ????
Detta låter som ett typexempel där laddningslampan inte lyser alls när man slår på tändningen !

/emwtur
jag har en tendens att förstå väldigt långsamt ibland, om du har svarat på ovanstående innan så ber jag om ursäkt,
men;
Om du går ut till bilen , sätter på tändingen, utan att starta motorn, lyser laddningslampan ?

/emwtur
emwtur skrev:
emwtur skrev:Lyser laddningslampan ????
Detta låter som ett typexempel där laddningslampan inte lyser alls när man slår på tändningen !

/emwtur
jag har en tendens att förstå väldigt långsamt ibland, om du har svarat på ovanstående innan så ber jag om ursäkt,
men;
Om du går ut till bilen , sätter på tändingen, utan att starta motorn, lyser laddningslampan ?

/emwtur
Nix, alla instrument lampor tänds, tror dom slocknar igen också, kan kolla imorgon, för förbannad för att meka mer bil nu, vart tvungen att göra ett nytt fäste till motorvärmar uttaget idag, först gick jord pinnen inuti kontakten av så fick ställa mig och svarva en ny, sen på med den, måtta å rita i en 30-40 min och montera på och av grejer för att vara säker på att inget skulle ta i.

Monterar på nya fästet, börjar sätta tillbaka allt och får inte på grillen.

Får då montera av ALLT igen för att sen vända bak och fram på mitt nya fäste, vart mkt fulare än mitt original utförande men fortfarande väl fungerande, passade även på att svarva ett nytt lock för uttaget :P

Kom hem från jobbet för ca 25 min sen...

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]