Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är i färd med att införskaffa mig nya fälgar och däck till Volvon. Har fått ett erbjudande av en polare här i stan att köpa hans relativt nya, fräscha fälgar och däck. Han påstår att det skall vara Volvo original fälgar och Michelin original däck, men kan man på något enkelt och smidigt sätt se om det är replicor och däcken av sämre kvalité (typ tillverkade i Thailand eller liknande). Blir ju lätt misstänksam då hans pris är långt under halva listpriset :roll:

Tacksam för all hjälp och info.
På Volvodelar finns ofta loggan ingjuten eller så sitter ett gjutnummer/detaljnummer.

Replica brukar vara lite junkigare. Gjutskägg och annat kan finns på insidan av fälgar, samt i övrigt dålig finish.
camaro69 skrev:På Volvodelar finns ofta loggan ingjuten eller så sitter ett gjutnummer/detaljnummer.
Vart på fälgen hittar man det (så jag vet vart man ska kolla närmare :) )?

Tack!
Har svårt att tro att nån annan tillverkare skulle ha rätt att sätta dit "XC" på sina fälgar... Men iaf, på en originalfälg finns det alltid en Volvologga ingjuten.
Hur många halvtaskiga R-replikor har inte skådats?
camaro69 skrev:Hur många halvtaskiga R-replikor har inte skådats?
Exakt, det är lite det jag försöker undvika. Men jag skall extremt noga titta efter en ingjuten Volvologga när jag tittar på dem (men å andra sidan, vad är det som säger att kopierna/replicorna inte har det också??!!!)

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]