Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
kez_style skrev:
perhall skrev:
kez_style skrev:Har du bytt till sommardäck också?
Hur mycket drar din förresten? Aut? Landsväg är nog mer meningsfullt att jämföra än stadskörning...

typ min drog 1,02 i 120 med tre personer och AC:n på, nu 0,88-0,9...
Yes, automat.
Min körs mestadels stadskörning nu när jag inte jobbar :( och stadskörning ligger på 1,3 i bästa fall annars 1,4
Landsväg har jag lyckats köra 0,68 till Göteborg (70-90 vägar, laglig körning). Då med sommardäck. Har 16" dubbdäck på just nu, kör på bensin.
Undrar hur stor skillnaden blir med BSR eller Atech steg 1. :roll: ska göra detta om någon månad :)
Låter helt klart som min "nya" förbrukning, vi kan väl anta att en V70 drar lite mer än en S80 och att aut drar lite mer än manuell (dock ej så mycket skillnad i jämn landsvägsfart).
PH
av perhall
kez_style skrev:
borstarmicke skrev:kez_style: du måste verkligen skapa en ny tråd med dina erfarenheter av trimningen!

258 kusar o 400nm låter hur gött som helst!
Eller 260 kusar och 420nm hos autotech, hehe ;)
SCT erbjuder bara 245, tidigare erbjöd de 255. Undra varför. Och undra om förbrukningen stiger, att det behövs fler hk i 2,5T håller nog de flesta med om...
perhall skrev:
kez_style skrev:
borstarmicke skrev:kez_style: du måste verkligen skapa en ny tråd med dina erfarenheter av trimningen!

258 kusar o 400nm låter hur gött som helst!
Eller 260 kusar och 420nm hos autotech, hehe ;)
SCT erbjuder bara 245, tidigare erbjöd de 255. Undra varför. Och undra om förbrukningen stiger, att det behövs fler hk i 2,5T håller nog de flesta med om...
Var och tittade in hos Autotech och fick då reda på att 260 hk 420 NM är med bensin i tanken och det är 270 hk med etanol. Såg en sida som erbjöd 265 hk med bensin och 275 hk med etanol men minns inte vilken :roll: ?:-/
Angående förbrukningen sa han att oftast är det ungefär samma men det finns ett fåtal som säger att den minskar vid normal körning (samma körning innan trimmning).
av Nimbus19
Är det någon som vet om vi med en "gammal" 2009 års 2.5FT kommer kunna uppgradera till det högre hästkraftsantalet?
Jag kan inte tänka mej att dom har byggt om motorn utan att det endast är mjukvaruuppdateringar i ECU'n.
Det sa ju Volvo att dom skulle göra med alla motorer, som ett resultat av det fina resultatet i driveE bilarna.

Ni som har kollat olika chiptrim, vilket av dessa kan man använda sej av utan att serviceverkstaden ser uppgraderingen när dom gör service (förutsatt att man har tankat ner orginalprogrammet vid tillfället)?

Hade varit kul med ett program som gör att man kan växla mellan eco-trim och max effekt under körning.
Finns det något sådant? :D
av mabraham
För mig är hästkrafterna inte mest intressanta, dock är optimerad bränsleförbrukning betydligt mer intressant. Den borde ju Volvo absolut se till att tillgängliggöra för tidigare årsmodeller.
Nimbus19 skrev:Är det någon som vet om vi med en "gammal" 2009 års 2.5FT kommer kunna uppgradera till det högre hästkraftsantalet?
Ja det vore ju sjukt bra om det gick att uppgradera min 2009a.... Så vad tror ni, Gäller det bara nya eller?
Speedlink skrev:
Nimbus19 skrev:Är det någon som vet om vi med en "gammal" 2009 års 2.5FT kommer kunna uppgradera till det högre hästkraftsantalet?
Ja det vore ju sjukt bra om det gick att uppgradera min 2009a.... Så vad tror ni, Gäller det bara nya eller?
Det kommer gå att uppgradera, volvo ska komma med egna trimpaket etc och kommer kosta run 8000 - 9000 kr alla garantier osånt kommer finnas kvar då. Väntar själv på mer information.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]