Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OLIN
Hej.

Har som sagt en 740 GLE -87

För det första är remmarna till generatorn för långa, förra ägaren har slängt på Biltemaremmar och låtit generatorn vara max utsläppt på spännaren, alltså gnisslar remmarna och har inget fäste. De är dock beställda.

Men nu till frågan, varje gång jag startar bilen och den är kall så dör den, gasar man så bluddrar den o dör om man gasar för mycket, brukar hjälpa med att köra på startmotorn lite extra o gasa samtidigt och sen hålla hög tomgång en halv minut eller något, samt att tomgången har börjat va på 500 varv och bilen går tungt. Startar man om bilen fort är den på 1000 varv igen men går snart ner till 500 igen.

Har ni nå tips?
Användarvisningsbild
av Claes74
tomgången är justerbar på din bil, en svart ratt som sitter någonstans på undersidan av insuget.
varför den inte går rent vid kallstart har väl förmodligen med kallstartsventilen att göra, eller ev. tempgivaren till
densamma.

Claes
av OLIN
Claes74 skrev:tomgången är justerbar på din bil, en svart ratt som sitter någonstans på undersidan av insuget.
varför den inte går rent vid kallstart har väl förmodligen med kallstartsventilen att göra, eller ev. tempgivaren till
densamma.

Claes
Jag bor i Enköping där varannan själ har en 740. Tom han som tatuerat in volvo över hela skulderbladen visste inte varför den dog när den va kall :???: Det konstiga med tomgången är att jag inte rört den och den börja förra veckan. Jag pendlar endast i bilen i 120km/h ca.
Användarvisningsbild
av Claes74
du bör ha den gamla l-jetronic motorn i din bil och den har kallstartsventil, denna har jag för mig styrs via ett temperaturkänsligt motstånd
som sitter skruvat på blocket, när tempen går upp ökar motståndet och stänger jorden. jag är dock inte hundra säker.
men om det är så så ligger det isf en konstant spänning på kontakten till ventilen och detta borde du kunna mäta.
hittar du plus kabeln så är ju den andra jord, mät motståndet i jordkabeln när motorn är kall så skall det inte finnas motstånd där.

alt. så kan du ju oxå ha fel på strömtilförseln till ventilen.
enklast är väl först att koppla bort den nästa gång du kallstartar för att se om statusen är samma??

är resultatet samma startproblem så får du ju börja felsöka enligt ovan för att se om det är jord eller strömtillförseln som är problemet.

vad gäller tomgången så är den ju justerbar och skruven kan säkert rotera lite själv med vibrationer och tid vilket då resulterar i nedsatt eller ökad tomgång.

Claes
OLIN skrev: Jag bor i Enköping där varannan själ har en 740. Tom han som tatuerat in volvo över hela skulderbladen visste inte varför den dog när den va kall :???: Det konstiga med tomgången är att jag inte rört den och den börja förra veckan. Jag pendlar endast i bilen i 120km/h ca.
OT
:lol: Han som tatuerat in Volvo över hela skulderbladen har inte alltför stora studieskulder, eller?
Han kanske fick studierna sponsrade av Volvo? :lol: :lol:
av OLIN
Claes74 skrev:du bör ha den gamla l-jetronic motorn i din bil och den har kallstartsventil, denna har jag för mig styrs via ett temperaturkänsligt motstånd
som sitter skruvat på blocket, när tempen går upp ökar motståndet och stänger jorden. jag är dock inte hundra säker.
men om det är så så ligger det isf en konstant spänning på kontakten till ventilen och detta borde du kunna mäta.
hittar du plus kabeln så är ju den andra jord, mät motståndet i jordkabeln när motorn är kall så skall det inte finnas motstånd där.

alt. så kan du ju oxå ha fel på strömtilförseln till ventilen.
enklast är väl först att koppla bort den nästa gång du kallstartar för att se om statusen är samma??

är resultatet samma startproblem så får du ju börja felsöka enligt ovan för att se om det är jord eller strömtillförseln som är problemet.

vad gäller tomgången så är den ju justerbar och skruven kan säkert rotera lite själv med vibrationer och tid vilket då resulterar i nedsatt eller ökad tomgång.

Claes
Skall kolla detta direkt när jag kommer hem från semestern nästa vecka, hör av mig om det var det. Låter ju minst sagt troligt iaf :)
av OLIN
camaro69 skrev:
OLIN skrev: Jag bor i Enköping där varannan själ har en 740. Tom han som tatuerat in volvo över hela skulderbladen visste inte varför den dog när den va kall :???: Det konstiga med tomgången är att jag inte rört den och den börja förra veckan. Jag pendlar endast i bilen i 120km/h ca.
OT
:lol: Han som tatuerat in Volvo över hela skulderbladen har inte alltför stora studieskulder, eller?
Han kanske fick studierna sponsrade av Volvo? :lol: :lol:
Hehe nej men den där tatueringen var det enda rätta. Han har skruvat volvo sen han föddes och har alltid haft ca 30st på gården :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kallstartventilen går maximalt 7 sekunder när det är -18º, och det ska vara minusgrader innan den öppnar alls. Och den går bara så länge startmotorn går, så fort du släpper tillbaka nyckeln är den bortkopplad.
av OLIN
Sparkz skrev:Kallstartventilen går maximalt 7 sekunder när det är -18º, och det ska vara minusgrader innan den öppnar alls. Och den går bara så länge startmotorn går, så fort du släpper tillbaka nyckeln är den bortkopplad.
Så du menar att den ska dö när jag släpper startmotorn? :???:
av anp
Vad ligger co halten på?

Hade liknande fel på min bil, men det löstes genom höjning av co halten.
Låg innan höjningen på 0,2% med bara bensin i tanken.
Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]