Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adam
Jag har problem med min V 70 glt 98 då motorn startar med stannar efter några sekunder.Problemet uppstod efter att jag rengjorde vevhusventilation , byte kylaren och rengjorde spjällhuset .Jag var tvungen så klart att koppla bort massa slangar och kablar först och när jag satte dit igen allt så startade bilen först och gick med hög varv och hög tomgång sen , tempvisaren gav inget utslag för att efter ca 20 min började plåtsligt fungera och hamnade på mitten ungefär , tomgång verkade vara ok också .Dagen efter försöker jag starta bilen men motor dog omedelbart och kylafläkt går i gång. Märkligt beteende , har kollat alla slangar och kablar och allt ser ok ut.
Kan det vara något med gasspjällhuset som spökar efter att jag rengjorde det?

tacksam för alla svar...
Användarvisningsbild
av Claes74
kan du kanske ha två olika problem? bilen dör direkt efter uppstart om du har problem med immobilizern. min j****s nån gåmg i bland oxå och får då låsa och låsa upp en gång med fjärrkontrollen och sedan hoppar den igång.
av adam
Temperaturvisaren beter sig kånstigt då den reagerar inte alls under de första ca 15 minuterna för att plåtsligt ger utslag med full kraft och visar rätt ligger ungefär på mitten . Under tiden som temvisaren inte fungerar får jag hög tomgång som normaliserar sig efter att mätaren börjar fungera.
Har motorgång någon samband med tempgivaren? Märkliga symptomer för kylarfläkten går igång och är på långt efter att jag stängde av motorn .Hur kommer det sig? visaren visar rätt temperatur och hela kylsystemet fungerar som de ska. ny kylare , gott om vätska, fungerande termostat osv.
Kan det vara så att det är ändå fel på temperaturgivare som börjar ge utslag efter ca 15 min? Varför fläkten rusar i väg trotts inga höga temperaturer?
av adam
Glömde säga först att jag fick motorn i gång efter flera försök ,jag kopplade bort tempgivaren och satte dit igen och motorn rullade på fast först med mycket hög tomgång.
Om tempgivaren är felaktig så vet ju inte styrenheten vilken temp motorn har och går in i ett nödprogram med förinställda värden och kylfläkten startar för att inte riskera överhettning av motorn för styrenheten vet ju inte vilken temp motorn har.
av adam
Alldeles rätt... bytte tempgivare idag och nu verkar det allt fungera som det ska.Tycker att det kånstigt för jag bytte tempgivare för några månader sen och det där med hög tomgång berodde på slangen från vevhusventilation som leder till vänster sidan av insugninsgröret var trasig och motor drog tydligen massa tjuvluft.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]