Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
det får väl bli grundkursen i ellära igen då :-)
det finns väl tre orsaker till att spänningen blir låg på batteriet;
den laddar för lite , drar för mycket, eller också är det för dålig ledare emellan.
om den drar för mycket, eller du har en dålig kabel, så borde du märka det på att du har högre spänning på generatorn än på batteriet.
om den laddar för lite.... du pratade om att du testat med ett annat batteri, om det var helt fullladdat så kanske strömmen räckte för att hålla 14.4 volt?
skulle vara intressant att veta om mer om hur mycket ström generatorn ger...
inte så mycket till hjälp kanske - mera filosofiska tips
av RobertBanck
Det är en 92 a, Generatorn laddar 14,4 V och jag har bytt och provat olika bryggor och koplar jag in den så laddar den 11.8 vid topmgång på både batteri och vid generator. Det separata batteriet var ett gamalt batteri med 11 V spänning som jag kopplede generatorn till och då visade den 14,4 V, om ni läst mina föregående inlägg så vet ni att jag även tagit generator samt batteri från en annan 940 och provat med samma resultat /tack ändå / Gaaaaaale
Användarvisningsbild
av emwtur
hmmm...
testat att koppla loss den lilla kabeln på generatorn och sätta en vanlig provlampa till plus på batteriet ?
( om det skulle vara något fel på kabeln till laddningslampan,
eller för den delen instrumentpanelen)
/emwtur
Användarvisningsbild
av D5Classic
Någon/ra av batteriets celler kan vara kass, kolla om dessa har gått torra, utan destillerat vatten/syra, kan då vara skadade. Iså fall byt batteri. Laddrelä. Kolla kolen i generatorn. jordning. Vilken + kabel hade du kopplat loss när du fick 14, 4 volt??
Mvh/ TH
Användarvisningsbild
av sidhabo
D5Classic skrev:Någon/ra av batteriets celler kan vara kass, kolla om dessa har gått torra, utan destillerat vatten/syra, kan då vara skadade. Iså fall byt batteri. Laddrelä. Kolla kolen i generatorn. jordning. Vilken + kabel hade du kopplat loss när du fick 14, 4 volt??
Mvh/ TH
Det där är väl genialt D5Classic. Vi såg inte skogen för alla träden ... eller är det tvärt om :D Batteriet kass !!
Time will tell ... RobertBanck ?
av RobertBanck
Jag har som sagt redan provat med generator och batteri från en fullt fungerande 940, med samma resultat. När jag kopplar bort B+ kabeln (den som går till batteriet via startmotorn) ger generatorn 14,4 V, men även om jag kopplar bort startmotorn d.v.s. drar en kabel direkt till batteriet och kopplar ifrån startmotorn så laddar den bara 11.8 V. Har kollat varenda kabel i motorrummet, och inte hittat något fel. Det jag frågar är om det kan vara något i tändningslåset eller ratten och hur man i så fall kollar detta.Tack ändå/ G
Användarvisningsbild
av sidhabo
RobertBanck skrev:Jag har som sagt redan provat med generator och batteri från en fullt fungerande 940, med samma resultat. När jag kopplar bort B+ kabeln (den som går till batteriet via startmotorn) ger generatorn 14,4 V, men även om jag kopplar bort startmotorn d.v.s. drar en kabel direkt till batteriet och kopplar ifrån startmotorn så laddar den bara 11.8 V. Har kollat varenda kabel i motorrummet, och inte hittat något fel. Det jag frågar är om det kan vara något i tändningslåset eller ratten och hur man i så fall kollar detta.Tack ändå/ G
Hm, shit, så du har redan provat bytt batteri ja ....
Det enda vi vet då är att NÅNTING i bilen drar ner laddningen ... eftersom du har ok spänning från generatorn när du kopplar bort bilen .. :evil:
av 940
Hade något liknade problem med min 940. Batteriet laddade inte ett nytt in köptes samma fel fortfarande. Bilen ville samtidigt ibland lägga av så att man var tvungen att hålla "motgas" när man stod stilla.

Sedan byttes tomgångsmotorn och nu är det frid och fröjd.
Senast redigerad av 1 940, redigerad totalt 0 gånger.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]