Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Värme är ju inte fel, men låt den kallna innan du tar i. Knacka på den med en liten hammare, kan också få rosten att släppa taget.

I värsta fall får man borra. Slipa pinnbulten plan i änden så är det lättare att hitta mitten med en körnare. Sen se till att borra rakt, inte fel att ha en kompis som tittar från ett annat håll än du själv tittar. Får du i ett 5 mm borr exakt i mitten kan det gå att rädda gängan. Kommer du det minsta utanför drar borret iväg åt sidan eftersom toppen är mycket mjukare än pinnbulten.
av anp
Biltema har en "bra" borrsats med in och utvändiga borrmallar, samt passande räfflade urdragare.
Provade en sådan på ett bromsok nyligen, där en luftnippel gått av. Och borrstyrningen var ganska exakt med mina mått mätt. Inga gängor skadades vad jag kunde se, tyvärr satt nippeln hårdare än vad urdragaren rådde på, så satsen hjälpte inte mig ändå i det fallet.
Användarvisningsbild
av Brainy
De behöver ju också pappegojtänger, hur skulle du känna om de ville svetsa på en krona på din tand som dom inte får lös för att den gick av vid utryckningsprocessen? ;)

Bild
Användarvisningsbild
av Claes74
camaro69 skrev:
Claes74 skrev:
den går under namnet papegojtång eftersom gapet ser ut som en papegojnäbb, den är konstruerad så att ju mer du drar desto mer biter den sig fast.
Precis som emwtur, så föredrar jag rörtången som fungerar likadant som papegojtången.
Ju mer du drar desto mer biter den sig fast. :wink:

jepp fast det finns ingen storleksjustering på en sådan tång och justerar du inte rörtången ordentligt innan du
drar så går det bara runt, fördelen är väl dock att de flesta har en rörtång hemma.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Känns som det kommer dröjja ett tag innan jag fixar detta.... Hur pass "farligt" är det att köra med en motor som bara blir 60-75% uppvärmd? slits det mycket??? känns som man inte vill lämna in för ett så simpelt problem då man kan fixa det själv om man bara har lite verktyg...
Användarvisningsbild
av camaro69
Strutssyndromet fungerar inte. Det blir ingen healing genom att inte öppna motorhuven. :wink:

Det är nog bland det sämsta ekonomiska valet man göra i ditt läge, genom att köra vidare.

Här är ett typiskt exempel på att snålheten bedrar visheten.
Motorn slits hårdare i och med att den inte når rätt arbetstemperatur. Bränsleförbrukningen ökar också ganska dramatiskt. Miljöeffekterna är också sämre med hänsyn till att avgasvärdena försämras.

Det blir alltså inte billigare att fortsätta köra utan snarare tvärtom.

Lämna in bilen, be någon kompis hjälpa till eller gör det själv snarast.
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]