Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Angående drivknut så har jag samma inre drivknut med 3 tappar och rulle på min V70N T5:a från 00 , klantade
mej förra året så att inre knuten åkte isär men det var inga lösa kulor i den som tur var.
av bonzo2
Ja, man drar väldigt lätt isär inre knuten, men jag tog en bit najtråd och band ihop den inre knuten, så att den inte gled isär. Man måste ta bort hela länkarmen för att byta bussningar. Jag köpte helt enkelt nya länkarmar på Volvo och satte dit. Man kan knappast pressa i nya bussningar själv, om man inte har en riktig press att tillgå.

Alla säger här att det är så lätt att byta länkarm, det är bara att skruva. Men jag var tvungen att klämma ihop fjädern rätt mycket för att överhuvudtaget få i spindelledsbulten samtidigt som en med ett järnspett pressade ner länkarmen. Jag kanske gjorde fel, en del säger att man kan ta ur spindelleden, andra varnar för att göra det, den ska tydligen pressas på plats.....det är kanske lättare att sätta på länkarmen på spindelleden och sen skruva fast den i chassitt...men jag vet inte om det är lättare....någon som har bra tips...??
Användarvisningsbild
av CarMan
ank9 skrev:Det verkar som att det är lätt att man drar isär knuten även om man är extremt försiktig.
Snälla, kan någon kompetent person ge mig en arbetsbeskrivning på vad och var man skall lossa någonstans och framför allt hur man klarar sig utan att knuten går isär...
Då vore jag väldigt tacksam.
Jag antar att man även måste plocka loss länkarmarna för att man skall kunna pressa ur och i länkarmslagringarna. Eller? För det lyckas man väl knappast med när sakerna sitter på plats?
Det är inte svårt. Du lossar skruven för drivaxeln & trycker in den så långt det går, sen lossar du spindeln & lyfter av länkarmen (dra inte ut fjäderbenet)
nu trycker du ur drivaxeln helt från hjulagret
av Marbas
Förstår inte varför man inte kunde lossa spindelleden från hjulet istället för länkarmen? Jag hade inga problem med det alls, och fick dit den igen hur lätt som helst, utan special verktyg. Dessutom var det så en mekaniker förklarade för mig hur han gör...
av v70nturbo
Det var enklare på 850 där bytte man länkarm hur lätt som helst. När jag för 2år sedan bytte på min V70N ena sidan gav jag
1100 för en kompl. länkarm på Micro och slet med att byta denna säkert en hel dag. Fick använda spännband mellan länkarmarna samt en vantskruv för att snällt kunna släppa tillbaka den. Svett och slit. När det var dags för den andra sidan så lämnade jag in den på Volvoverkstaden som demonterade länkarmen och bytte bussningarna. summa mtrl. och arbete 1130kr
Väl använda pengar.

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]