Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjRogga
Hello again!
S80 T6 -2000
Varför är volvo så jävla törstiga för??Kan dom inte bygga smidiga motorer,om man gämför med kompisens nyinköpta Cadillac STS -2002 med 32 ventilars 4,6L Northstar V8 och den dricker under litern......
Fantasktiskt.
Jag ska nog byta bil......
Användarvisningsbild
av VS60
DjRogga skrev:Hello again!
S80 T6 -2000
Varför är volvo så jävla törstiga för??Kan dom inte bygga smidiga motorer,om man gämför med kompisens nyinköpta Cadillac STS -2002 med 32 ventilars 4,6L Northstar V8 och den dricker under litern......
Fantasktiskt.
Cadillac, också törstig g***L, den drar under liter på råka vägen, åker du in i stan 16 l garanterat.
Min bil drar runt 7,8 – 8.4 liter mil (beroende på körstil). Klagar inte.
Undrar också, varför dem kan inte bygga lite snålare motorer. Om vi jämför BMW 523i - 96 V.S Volvo S – 60 01 170 hk, samma hk på motorer, vikt också nästan samma +- några kilo, men BMW förbrukar lägre bränsle än Volvo.
Volvo S 60 – 02 170 hk
Användarvisningsbild
av Loner
Jag tycker inte min bil är speciellt törstig.

Åker samma stäcka väldigt ofta i jobbet.
Snittar 0,7 liter/milen om jag håller laglig fart och inga omkörningar med min 2.4T PPC.

Vart tvungen att låna en bil, en skoda felicia 1.6 (75Hk golf motor), den drog 0,63 samma sträcka.

Mycket mindre "pulver" och klart lättare bil, men inte mycket mindre förbrukning.

/L
av nevyn
jag är nöjd med att min v70 drar mindre än morsans 960 trots 80hk mer... bryr mig inte om att jämföra så mycket nu när jag har den, jämför inte förrän det är dags att byta. även om volvo skulle göra nya motorer som var snålare så skulle ju inte det spela någon roll för mig. jag har ju en bil och den är ju som den är.
Användarvisningsbild
av Lasse S80 T6-00
S80 T6 -2000
Fantasktiskt.
Har en precis likadan och min går på 0.85 l/milen motorväg och cirka 1 l/milen i stan. Körde från Nyköping till Legoland på 0,84 l/milen, fullpackad.
av DjRogga
Du sista som mailade din T6:a dricker alltså 0,85 väg / 1,0 i stan?? Har du klämt till insuget med båda händerna......skämta bara....

Min T6:as medelförbrukning är 1,5 liter och det är inget fel säger dom på bilia,däremot kompisens V8 Cadillac 0,85 väg och inte mycket mer i stan en son bil varvar ju inte så mycket 100km/tim-1400rpm.

Det blir nog ett byte i vår.....
Användarvisningsbild
av VS60
Lasse S80 T6-00 skrev:
S80 T6 -2000
Fantasktiskt.
Har en precis likadan och min går på 0.85 l/milen motorväg och cirka 1 l/milen i stan. Körde från Nyköping till Legoland på 0,84 l/milen, fullpackad.
T31BA BRÄNSLEFÖRBRUKNING, BLANDAD KÖRNING 11.1 L/100 KM,
STAD 16.3 L/100 KM, LANDSVÄG 8.1 L/100 KM. Volvo s 80 t6 – 00

En liter i stan??? Hallå!!!! 16,3 låter bättre.
av DjRogga
Har haft denna S80 T6 sen i sommras och den drar mer soppa en min gamla Corvette -93:a som jag sålde i våras, usch vilket skräp en svensk volvo.....jo jag tackar ja....så svensk så.....
Det blir nog ett byte till en Jänkare igen,dom är bensinsnålare tamefan.
av Mikael G
Det är skillnad på stad och stad också. I Stockholm så är stadskörning lika med bilköer och rödljus var hundrade meter det är inte direkt jämförbart med småstäder ute i landet där det tar max 5 minuter att åka rakt igenom hela.
Användarvisningsbild
av VS60
Mikael G skrev:Det är skillnad på stad och stad också. I Stockholm så är stadskörning lika med bilköer och rödljus var hundrade meter det är inte direkt jämförbart med småstäder ute i landet där det tar max 5 minuter att åka rakt igenom hela.
Ja, det säger jag inte emot. Men då pratar man om blandad körning, om man åker rakt genom samhälle utan hinder och trafikljus. Vad det gäller stad körning, jag hade lagt märke även min bil visar 12,3 – 13 liter på färgdata, men då kör man 30 – 50 km och trafikljus varje 50 meter, och man aldrig hinner åka förbi den slå på röd direkt, j***a stolpe.

Volvo S 60 – 02 170 hk

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]