Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeS
#270574
tjena

helt ny på denna sak med trim men nu är det så att jag skulle vilja trimma min v70 2,4 140hk.
något specielt trim man ska använda och vad är det man ska tänka på ?
tackar för svar
Användarvisningsbild
av P1800
#270598
BSR:s programmeringsdosa för runt 5000 kr är väl det enda vettiga alterantivet. Med den får du enligt BSR:s kurvor 188hk, samma effekt för både 140 och 170hk motorn. Om man tittar på kurvorna från BSR så ser man att 140hkmotorn redan i original ger 150hk så det handlar om 35 hk extra som i huvudsak kommer vid högre varvtal. Vill man åka fort så kanske det är bättre att köpa en bil med turbo? Då får man ordentligt med kraft i mellanregistret också!

Det finns andra trådar i samma fråga - sök!
av SeS
#270600
tack för svar!

ska söka mig vidare på bsr sidan och se =)
turbo är inget för mig ville enbart trimma för bättre bränsleförbrukning och bättre drag vid omkörningar
och då låter ju bsr som ett bra alternativ. :D
Användarvisningsbild
av P1800
#271844
Hej,

Det handlar om en dosa som du själv ansluter till bilens testuttag. Ett program tankas in utan hårdvaruändring. Det går att återställa på samma sätt. En begränsning är att den bara fungerar på just din bil. Kolla BSR:s hemsida. Anledningen till att 140hk versionen är tacksam att trimma är att det är samma maskin som i 70hk-bilarna med skillnaden att man strypt gasspjällets öppning. Med BSR:s programmering öppnar det fullt och dessutom har man optimerat fär 98 oktan vilket ger de sista hästarna. Detta ur mitt minnet. Kolla som sagt på hemsidan. Själv kör jag otrimmad 140 hk manuell. Det duger jattebra för mina behov. Extermt sällan jag varvar bilen mer än 3500 rpm. där är skillnaden marginell. (för snål för att gasa mera...)

Om du vill se någon gasa ordentligt så kan du kolla här: http://www.retrospectivemotorsport.se/ (Utanför ämnet men adressen låg på klippboarden och ramlade in av misstag. Riktigt kul tycker jag som gillar gamla bilar)
av LaRy
#272144
Den diskussionen var uppe med tråden "Trimma min 140hk V70N" med början 11 oktober 2008.

Hogberg81 skrev följande : När jag hade köpt min, så bad jag en kille från BSR åka med i bilen, berättade inte för honom när deras mjukvara var i och när original var i. (Tar 2 min att skifta)
Som väntat, så kunde han inte gissa vilken som var deras, då han inte kände någon skillnad själv...

Själv jämförde jag BSR egna testdata på deras hemsida av en S80 med samma motor. Att accelerera från 80 till 120km/tim på treans växel tog före trimning 7,7 sekunder, med trimning kortades tiden till 7,4 sekunder, alltså hela fantastiska 0,3 sekunder. Är det värt 5000 kronor.
Jag tvekade definitivt efter Hogberg81 uppfattning att det var klart bortkastade pengar.
Användarvisningsbild
av greeeken
#272154
LaRy skrev:Den diskussionen var uppe med tråden "Trimma min 140hk V70N" med början 11 oktober 2008.

Hogberg81 skrev följande : När jag hade köpt min, så bad jag en kille från BSR åka med i bilen, berättade inte för honom när deras mjukvara var i och när original var i. (Tar 2 min att skifta)
Som väntat, så kunde han inte gissa vilken som var deras, då han inte kände någon skillnad själv...

Själv jämförde jag BSR egna testdata på deras hemsida av en S80 med samma motor. Att accelerera från 80 till 120km/tim på treans växel tog före trimning 7,7 sekunder, med trimning kortades tiden till 7,4 sekunder, alltså hela fantastiska 0,3 sekunder. Är det värt 5000 kronor.
Jag tvekade definitivt efter Hogberg81 uppfattning att det var klart bortkastade pengar.
Man kan ju stälal sig tveksam till detta "försök"
Jag kunde då känan skillnaden när jag hade trimmat min förra 01.
Bara för att man utvecklar eller säljer trimkitt så betyder det inte att man kan känan skillnaden på en bil.
av LaRy
#272244
Greeken är tveksam till detta försök. Gå till länken http://sv.bsr.se/products/t915/ så kan du läsa tillverkarens egna uppmätningar där det visar sig att du spar 0.3 sekunder på en vanlig omkörning i 3-ans växel. Att Hogberg81 ej kunde märka någon skillnad och ville ha pengarna tillbaks talar sitt tydliga språk, han känner sig tydligen lurad.
Användarvisningsbild
av greeeken
#272271
LaRy skrev:Greeken är tveksam till detta försök. Gå till länken http://sv.bsr.se/products/t915/ så kan du läsa tillverkarens egna uppmätningar där det visar sig att du spar 0.3 sekunder på en vanlig omkörning i 3-ans växel. Att Hogberg81 ej kunde märka någon skillnad och ville ha pengarna tillbaks talar sitt tydliga språk, han känner sig tydligen lurad.
Det är en personlig åsikt precis om min är.

Jag märkte en klar skillnad iallafall.
Ska man hårddra det så är 0,3 sekunder mkt.
Vad är en vanlig omkörning på 3 ans växel? Gasa från 3000 varv? eller från 5000 varv.
Mkt som kan diskuteras.
Jag säger int att han hjuger, märker han ingen skillnad så gör han inte det inget att göra åt det. Men själv så märkte jag skillnad.

Som jag skrev innan, bara för att du säljer en programvara så betyder det inte att du märker sklinnanden när den väl används
av dibb
#272304
vad jag fick veta var att man kommer känna skillnad om man är över 4500 rpm...å där är inte precis jag ofta så det känns mkt onödigt att betala 5k och sen är det ju inte precis VÄRSTA skillnaden heller så spara pengarna till något annat lr byt bil
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]