Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Det jag inte gillar är när man byter delar på måfå.
har man en felkod, så är detta en rubrik (& kan misstolkats) hur ofta har inte folk bytt lamdasond, när dom har en felkod som säger lamda övre gräns eller liknande.

det mans ka göra är ju givetvis att läsa kreterierna för at koden ska sätas & sen via frysta värden bilda sig en uppfattning om hur frekvänt felet är, eller hur jag kan återkalla det m.m.

sen ska jag själv mäta mig fam till vilken komponent som är trasig, och byta den komponenten.
av v70diesel06
Hej o tack för en underhållande diskussion,men förtroendet för alla dessa komponenter är på väg att köras långt ner i urberget,tror som okunnig att känsligheten i all avkänningsel.ligger för tight,så minsta avvikelse ger ett felmedd.helt i onödan!Var iallafall till Volvo idag,fick tid på Fredag för felsökning till att börja med.a1084kr :cry: känns som ett nerköp!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Förr kunde man ju hålla igång gamla bilar med slägga, spett och skiftnyckel. De gjorde att det rullade många år hos någon fattiglapp de sista 10 åren med gratis skruvande hemma i garagen.

Allt sådan kommer försvinna för vem kommer vilja betala fantasisummor till aktoriserade verkstäder i 10.000-20.000 kronorklassen när bilen inte är värd så mycket själv.

Det går inte med nya Datoriserade bilar. Det gör att bilarna faller mycket snabbare i andrahandsvärde och snabbt skrotas ut så fort det börjar bli lite fel och bilen har ett lågt värde.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men om jag nu som kund kommer till dig och säger det är nog fel på elfläkten ta och byt ut det , ja vad gör du då?
Felsöker iallafall o ger en fin faktura plus att du bytt el fläkten?
Nej du förklarar att det inte är säkert att det är fel på fläkten men att du byter den pga att kund vill det.
Låter inte det rimligt.

Kan både hålla med o inte att det inte är säkert att de fel på ja tex en fläkt bara för att en felkod satts på det.
Kan lika gärna vara kablaget TILL fläkten som är av. VAd hjälper det då att byta fläkten? Man kan ju inte stirra sig blind på en felkod. Där har Carman rätt.

Men man blir ju fundersam ibland.
Som ja skrev innan så lämnade ja in bilen för SIPS fel.
Dom kollade felkoder o fick samma felkod som jag fick med min ppc.
Vet inte hur man går tillväga när man felsöker en bil om man bara kollar felkoder eller om man även kontrolerar med ögat oxå.
Rekomendation vu byter ut SIPS.
Jo tack men nu var ju felet inte SIPS utan en kabel som var av.

Klart det kostar att reparera bilar men ja hävdar att man ska testa själv först innan man nu lämnar in en bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Förr kunde man ju hålla igång gamla bilar med slägga, spett och skiftnyckel. De gjorde att det rullade många år hos någon fattiglapp de sista 10 åren med gratis skruvande hemma i garagen.

Allt sådan kommer försvinna för vem kommer vilja betala fantasisummor till aktoriserade verkstäder i 10.000-20.000 kronorklassen när bilen inte är värd så mycket själv.

Det går inte med nya Datoriserade bilar. Det gör att bilarna faller mycket snabbare i andrahandsvärde och snabbt skrotas ut så fort det börjar bli lite fel och bilen har ett lågt värde.
håler inte riktig med (nu heller /// som vanligt med andra ord)

förr åkte vi inte så långt med bilarna som vi gör idag (dom höll inte så länge)
förr hade vi inte bilarna lika många år som vi har idag, dom rosta bort, eller vart skrot av andra anledningar.

alla säger att man kunde skruva bil själv förr, man kan inte det nu, där håller jag inte heller med. Förr fick man skruva med för att hålla bilen igång, det rasa en vatten pump då o då, sen gick det en kylarslang eller fläcktrem, eller så lossna dörrhandtaget, om nu inte yttersspegeln lossna först för att det bara var rost där den satt.
ja då är det klart att man själv skruva en del, i dag så behöver man inte göre dessa enkla reprationer, för bilarna går inte sönder på det sättet & dom går mycke löngre innan dom pajar m.m.
Användarvisningsbild
av greeeken
Rent mekaniskt o konstruktions mässigt är nog bilarna bättre. Men när det gäller dator delarna så är det mkt som kan förbättras.

Men så är det.
Ju mer elektronik desto mer fel kan uppstå.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Intressant diskussion tycker jag.
Eftersom disskussionen inte direkt längre är modellspecifik så flyttar jag tråden till Allmän Bil-diskussion.
Hoppas detta är okej med trådskaparen, annars får du säga till.
av Lövet
Håller med Carman i det att nya bilar är otroligt mycket bättre än gamla. Nog för att det kan vara krångligare att byta en komponent men de håller oändligt mycket bättre istället. Förr skulle bilar in på service var 1000e mil och var nästan utan undantag helt skrotfärdiga vid 20.000 mil.

Ta Volvo 940 som exempel som av en del ovan hålls som någon slags höjdpunkt i bilutvecklingen. I själva verket är den hopplöst daterad och skulle sannolikt inte gå att sälja för 100.000kr ens ny om den fanns idag:

-Den drar mängder med bensin trots ytterst blygsam effekt
-Innerutrymmena är inte mycket större än en VW Golf trots mycket större yttermått
-Fjädringskomforten är minst sagt primitiv
-Ljudisoleringen är sämre än en modern småbil
-Styrkänsla och vägegenskaper är hopplöst föråldrade
Osv, osv.

Är ni beredda att ta detta bara för att det är lite lättare att byta ut vissa komponenter? (Som kanske inte ens går sönder på en modern bil)

Kan inte fatta hur vissa kan vilja åka runt och späka sig dagligen för att eventuellt behöva lämna in bilen någon gång mindre under en treårsperiod ?:-/
av v70diesel06
Där "Lövet" lyckades du få med många fel!Inte kunna sälja en ny 945 för 100 000 kr idag ?:-/ Finns många som saknar den typen av robust bil.Många kan klarar sig utan automat o fyrhjulsdrift o annat tekniskt larv som finns för att gemene man ska hålla sig på vägen.
av pjfj
v70diesel06 skrev:Där "Lövet" lyckades du få med många fel!Inte kunna sälja en ny 945 för 100 000 kr idag ?:-/ Finns många som saknar den typen av robust bil.Många kan klarar sig utan automat o fyrhjulsdrift o annat tekniskt larv som finns för att gemene man ska hålla sig på vägen.
Säkerligen skulle det kunna finnas ett behov av billiga, enkla och robusta bilar.
MEN... över 100kkr hade ingen tillverkare fått för en bakåtsträvande lådbil idag.
Frågan är vilken tillverkare som ens skulle komma på tanken att gå ett flertal steg bakåt i utveckligen på så många områden; Miljö, säkerhet, komfort, prestanda.....och så vidare. Kanske om du letar österut att du hittar någon?

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]