Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hallå ja....

Har en V70 -99 med B5252 och AW50-42LE automatlåda.

Nu när vägarna blivit torra och fina och sommardäcken har hittat sig på plats så har jag upptäckt något aningen irriterande.

Ibland när man accelererar på tvåans/treans växel så känns det som att all ork i motorn försvinner. Runt typ 2500-3000rpm. Försvinner i ett ögonblick bara och efter det känns motorn piggare än nånsin igen. Väldigt svårt att förklara...Det är ju inte så att motorn lägger av, utan den blir bara väldigt trött, ungefär som att man skulle lägga av gasen helt och hållet. Kan det vara något så enkelt som tändstiften i det här fallet? Vet inte när dem byttes senast. Vad kan det annars vara?

Hur känns det när en automatlåda börjar slira? Tycker min växlar väldigt disitinkt, om än lite hårt, men jag tycker inte att den slirar iallafall...
av S80_140HK
Här var det dött....

Fyller på med frågor iallafall....

När man accelererar eller svänger lite så uppstår det ett rejält gungande/vobblande från vad jag kan känna höger fram. Hela bilen vobblar, känns som att hjulet sitter löst nästan. Detta är i hastigheter mellan 0-50km/h typ.

Så vad kan det vara, styrled? Spindelled? Drivknut? Bilen nyligen besiktad med nedslag på ena styrleden som byttes av Volvo innan bilen levererades till mig.
av *pettson*
S80_140HK skrev:Här var det dött....

Fyller på med frågor iallafall....

När man accelererar eller svänger lite så uppstår det ett rejält gungande/vobblande från vad jag kan känna höger fram. Hela bilen vobblar, känns som att hjulet sitter löst nästan. Detta är i hastigheter mellan 0-50km/h typ.

Så vad kan det vara, styrled? Spindelled? Drivknut? Bilen nyligen besiktad med nedslag på ena styrleden som byttes av Volvo innan bilen levererades till mig.
Tja vad ska man fylla på med då? Det är ju inte så att vi kan sitta och gissa typ saida? Det är liksom inte att göra nån en tjänst? Att sitta o hallåa gör inte saken ett dugg enklare.

Du undrar om det kan vara tändstiften: Nej.. det kan det INTE vara. Stiften är mera belastade vid höga varv då det krävs mera tändenergi, fungerar dom då så är allt i full funktion.

Uppstår det jämt? Har du kollat/ rengjort spjället så inte det kärvar? (ifall du har elektroniska spjället, vilket du inte har angett).
Pumprelä är kontrollerat så det inte är sprucket med spänningsfall på pumpen som följd?

Framvagnen ja.. ett separerat däck är den troliga orsaken.. eller.. är en fälg lös?
av S80_140HK
Felet med att den tvekar uppstår inte jämnt, utan dyker upp ibland bara. Jag har inte det elektroniska spjället. Pumpreläet inte kontrollerat, har inte en aning om vart det sitter. Tycker det är konstigt att det skulle bli spänningsfall när man ligger mellan 2500-3000rpm.

Vobblandet i framvagnen finns där oavsett om jag har mina spritt nya sommarhjul monterade eller mina tokslita vinterhjul monterade. Det har funnits där sen jag köpte bilen i Dec -08, nu 1100mil senare är det många gånger värre. Ingen fälg sitter lös.........

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]