Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att lägga till ventilerade säten till en bilbeställning (V70) för att det skall bli lite skönare att kliva in i en sommarvarm bil, med kostym. Det är dock ett ganska kraftigt pristillägg och jag funderade på om värmereflekterande rutor är ett alternativ för att sänka temperaturen i bilen, speciellt på sommaren då man kliver in i bilen som har stått i solen ett tag?

Jag bor i Stockholm och även om det blir värmebölja ibland så undrar jag om inte ventilerade säten är lite overkill, även om det är lite lyxigt?
Bättre med ventilerade säten. På sommaren är det verkligen ett underbart skönt sätt att slippa få " kladd" på ryggen oh baken.
Tillägget är värt det absolut.
Det går ju att använda året runt för att få ett bekvämt säte.
lunkan01 skrev:Bättre med ventilerade säten. På sommaren är det verkligen ett underbart skönt sätt att slippa få " kladd" på ryggen oh baken.
Tillägget är värt det absolut.
Det går ju att använda året runt för att få ett bekvämt säte.
Hur menar du med året runt? Blir sätena snabbare varma också?

Glömde i och för sig att tillägga att sätena är ljusa vilket kanske sänker temperaturen en halv grad eller??

En sista sak: Jag har lite problem med nacken. Är det så att man har lättare att bli stel i ryggen då man trycker igång stolsventilationen?

//D
DarrenB skrev:En sista sak: Jag har lite problem med nacken. Är det så att man har lättare att bli stel i ryggen då man trycker igång stolsventilationen?
Ja, det står så här i instruktionsboken -
Stolsventilationen bör användas med för-
siktighet av dragkänsliga personer. Kom-
fortnivå ett rekommenderas vid långvarig
användning.

Jag tycker att Sovereign Hide (softläder) är mycket skönare än vanligt läder. Det är mjukare och tjockare. Så om du inte väljer ventlierat så tycker jag att du ska välja Sovereign Hide! Jag personligen tar hellre Sovereign Hide än ventilerat läder...
Ventilerade säten är kanon och definitivt värt ca 7000kr.
Tyvärr måste man köpa till världens onödigaste tillval = elstol passagerare för ytterligare 7000 och då börjat det bli dyrt ...

Finessen man får året runt är att skinnet i stolarna upplevs lite mjukare pga alla småhål. Har man ljus klädsel blir stolarna riktigt snygga med alla hål.

Vad gäller drag skall det enligt Volvo inte vara något problem då fläkten i stolen suger och inte blåser.
Personligen hade jag velat att de blåser, då hade de kanske gett snabbare stolvärme på vintern?
tunnis skrev:Vad gäller drag skall det enligt Volvo inte vara något problem då fläkten i stolen suger och inte blåser.
S80N instruktionsbok skrev:Stolsventilationen bör användas med för-
siktighet av dragkänsliga personer. Kom-
fortnivå ett rekommenderas vid långvarig
användning.
Gillar inte att lädret är "för-perforerat" , känns inte som det kommer hålla lika bra.

IR-reflekternde rutor känns overkill i kalla Sverige. I Italien eller södra spanien kanske.

Väljer man en silvermetallic blir ju bilen knappt varm alls i solen.
VolvoB20 skrev:Gillar inte att lädret är "för-perforerat" , känns inte som det kommer hålla lika bra.

IR-reflekternde rutor känns overkill i kalla Sverige. I Italien eller södra spanien kanske.

Väljer man en silvermetallic blir ju bilen knappt varm alls i solen.
Hur stor skillnad gör det egentligen med IR-reflekterande rutor i grader? Finns det några nackdelar?
Det jag tänker på är då man skall kliva in i en solvarm bil med kostym och slippa svettas så fort man sätter sig för att köra iväg. Det är framförallt därför jag kikade åt ventilerade säten. Annars kör jag sällan långa sträckor så jag har inte lidit så mycket av varmt läder. Kan man reducera svettningarna lite grann med IR-rutor så kanske det räcker tänker jag?
IR-rutor kostar ju ändå bara 2.200 jämfört med 11.300 för ventilerade säten.

//D

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]