Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasha
Hej fick lite anmärkning (bra att veta) på besiktning som jag inte förstår riktig.
Det står så här: bra att veta:
Tätning styrled, vänster yttre, skadad

Menar han styrstagsändens spindelleds gummi eller nåt annat?
Kan säga också att det vibrerar lite i ratten när jag kommer upp till 120 km.
Användarvisningsbild
av midnight
Det är gummidamasken som sitter på yttre styrleden som dom menar. Sådan tätning sitter det på alla leder typ spindelleder, styrleder, lederna på krängningstagen m.m. När dessa går sönder och släpper in vatten och smuts så går det inte länge efter det som man märker att dom blir glappa. Så skaffa en så att du kan byta den innan den blir för glapp och börjar att slita däck. Hjulinställning måste göras efter bytet.
av Sasha
Ok . Nu vet jag vilken dom menar, det är kanske lika bra att jag byter styrleden när jag ändå håller på.
Känns att den styrstags kulled börjar bli dålig.
Tackar för svar.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Ja, du ska självklart byta hela leden! Att montera bort tätningen från den nya leden och sätta dit den på den gamla vore väl olämpligt?

En definitionsförklaring är att:
* Spindelled är den led som håller fast fjäderben mot länkarmen.
* Styrled har du två st, en yttre och en inre. Den som syns är den yttre, den har en gummitätning (som du fick en upplysning om att den var trasig på). Den inre leden sitter längre in på själva styrväxeln under en gummibälg, som kallas "Skyddsbälg".
av Sasha
Det är klart att jag byter hela styrled, jag trodde att han menade "skyddsbälg" som var trasig.
Tackar för svar.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]