Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

nav ingår om du har ABS ( och ABS-krans)
om du INTE har ABS får du två lager och en packbox - resten är upp till dig :wink:

Edit :
kollade lite på mekonomens hemsida, verkar som om navet ingår i båda från 88-
dock ingår INTE skiva !

/emwtur
mickeman_79 skrev:det sägs att det ska vara komplett med nav å bromskiva. Stämmer det inte?

vissa årsmodeller av 740 bla 88 som jag själv råkat ut för, har haft skiva och nav i ett stycke som original från torslanda.
detta är då om skivorna aldrig är bytta tidigare.

detta påverkar inte hjullagerbyte men om du skall byta skiva så måste du köpa ombyggnadssats från helgjutet till lös skiva och nav.

då jag gjorde detta sist (säkert 15 år sen) så kostade ombyggnadssats med lös skiva,nav och nya lager endast nån 50 lapp mer än bara
skivan på Volvo.

men som sagt OM din bil har sådana så påverkar det inte hjullagerbytet.
Biltema har dragit in försäljningen på framhjulslagren till Volvo 7-900 serien på de modeller där man byter hela navet. Orsaken är kvalitetsbekymmer.
Jag tror att på -89:an ska navet bytas. Är det ABS på din 89:a?
Lösa lager fram till 87.
Från 88 är det helt nav som byts.
Skiva med inbyggt nav fanns på vissa fram till 87.
På original nav (88-) är ABS-ringen inte med, den flyttas över. Pirat verkar det finnas med och utan, bättre att slippa flytta och få en ny och fräsch.
Jag ska byta ett om en stund. Ingen ABS och beg nav.
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]