Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av victor91
håller på att byta lås på min volvo 740-89 har tagit bort dörrsidorna men fattar fan inte hur man får bort själva låset? ser ju inte hur det sitter fast :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låscylinder eller låskista?

Svaret finns i bakkant på dörren i båda fallen. Cylindern sitter med ett clips som sitter med två plåtskruv. Lossa skruvarna och dra clipset framåt.

Kistan sitter med två torx i den synliga delen.
av victor91
Sparkz skrev:Låscylinder eller låskista?

Svaret finns i bakkant på dörren i båda fallen. Cylindern sitter med ett clips som sitter med två plåtskruv. Lossa skruvarna och dra clipset framåt.

Kistan sitter med två torx i den synliga delen.

okej jo det måsta vara är låscylindrar vet inte hur kistan ser ut men :roll:
har inte sett det dära clipset men får ta och försöka hitta det imon, men hur menar du med att det ska framåt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Cylindern är där du stoppar in nyckeln :wink:
Sitter med ett clips på insidan av plåten, på tidiga var det bara ett "U", sen blev det mer som en bur runt låset för att minska stöldrisken. Och så får du kroka ur stången som kopplar ihop det med resten.
av victor91
Sparkz skrev:Cylindern är där du stoppar in nyckeln :wink:
Sitter med ett clips på insidan av plåten, på tidiga var det bara ett "U", sen blev det mer som en bur runt låset för att minska stöldrisken. Och så får du kroka ur stången som kopplar ihop det med resten.

men ser ju knappt låset hur ska men då kunna ta bort det sitter ju en stor plåt ivägen? :???:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Är det fram eller bak ? Ska nämligen kolla min bakdörr snart ...
Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Ska försöka mig på att besvara din fråga då jag nyligen har monterat c-lås i min bil.

Om du öppnar dörren och kollar på dörren "bakifrån" så att säga, inte insidan och inte utsidan, utan den del av dörren där det luser en röd lampa.

Låskistan är det som låser fast dörren i chassit när du slår igen dörren, och cylindern är, som tidigare påpekats den som du stoppar nyckeln i. Låskistan kan man demontera genom att lossa på de två kraftiga torx-skruv de sitter skruvade med. Varning utärdas för oxidation, spraya gärna lite rostlösare på ett tag innan, annars kan du få gå hem med förstörda verktyg (erfarenheten talar ;) )

För att byta lås-cylindern måste du demontera inredningen på dörren.
Längre upp på "baksidan" av dörren sitter det två mindre torx-skruv men någon cm mellanrum. Dessa två skruvar håller i en låsbricka eller en "bur" som gör att låscylindern sitter fast.
När du skrivat ut dessa två skruv ska du ta tag i den här "buren" och dra den framåt. Alternativt kan du knacka bort den genom att inte skruva ut skruvarna helt, och sedan slå till på dem.
När du fått bort denna kan du enkelt demontera låscylindern genom att vrida den ett kvarts varv och sedan trycka den utåt. Resten ser du hur det ska lossas på.

Lycka till.
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Plåten" som är i vägen är nog styrningen till rutan, den ska också loss. Sitter med en skruv lite längre ner. Kan vara lite pilligt att styra i den i överkant när den ska dit igen.

Sen finns det dom som har bytt cylinder utan att lossa klädseln. Byt skruvarna till clipset mot ett par längre, och använd dem för att trycka fram och dra tillbaka clipset.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]