...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag brukar försöka hålla mig lugn i trafiken men idag kokade jag rejält!

Efter en rondell så fick jag ut en taxi bakom mig, direkt så låg han och tryckte i baken, gå åt sidan för att underlätta en omkörning fungerade inte utan han stannade kvar bakom.

Jag försökte även att släppa på farten så jag istället för 60 i mätarfart höll 40, han vägrade ändå att köra om eller fatta piken. När hastighetsbegränsningen ändrades till 70km/h så tryckte jag istället på lite för att köra ifrån honom, när jag fått upp en lagomt stor lucka så saktade jag in till lagom hastighet och la i farthållaren. Och se på fan om han inte som en skållad bäver kör ikapp mig och lägger sig i röven igen.

Till och från låg han så pass nära att jag inte kunde se bilens grill genom innerbackspegeln, framhjulen kunde jag inte se en enda gång förutom när jag körde ifrån honom.

Efter att detta pågått i nästan 10 minuter så brann det till totalt och jag gjorde väldigt klart för honom att jag ville att han skulle följa efter mig in på bussfickan längre fram men fegisen fortsatte. Något som väl i efterhand var tur...
Efter det så slapp jag i alla fall ha honom bakom mig.

Men vilken jädra idiot! Hade jag behövt tvärbromsa för något och han kört in i mig och skadat ungarna i bilen så...

Jag trodde det krävdes körkort för att få taxilicens.

Sorry för en antagligen meningslös tråd men jag kände att jag behövde skriva av mig lite.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du skulle ha ringt till taxibolaget och fråga vad f-n taxi nummer ... håller på med. Det är riktigt irriterande med folk som ligger och slickar bakre kofångarn. :x
Användarvisningsbild
av Ticken
Blir grymt irriterad bara jag läser detta. Asså det är inte bara taxibilar det gäller, det finns så många j*vla idioter i trafiken..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm... klantarslen till förare inom den branschen har vi gott om i Göteborg med... värre har det blivit på senare år. Trots att det finns gott om väldigt rutinerade & duktiga taxi förare här i Götet så verkar användandet av blinkers vara något många väljer att ignorera....av någon konstig anledning.

Överhuvudtaget så tycker jag att klimatet i trafiken de senaste åren försämrats....mindre hänsyn...samt att man hävdar sin rätt alltför ofta...vilket inte är till nytta för någon. Mer defensiv körning i stadstrafik hade inte skadat.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Idag var det en taxi som tänkte trycka sig förbi fast jag hade möte några 10- tal meter bort!!! (90 km/h väg):???: Sen när mötet kört förbi ja då bestämmer hon sig för att köra om fast det kommer en refug 100 meter bort med fartkamera och fartbegränsning 70km/h. Passagerarna i baksätet på taxin glodde med en sur min på mig...
Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja det finns inte många yrkesgrupper som jag ogillar i trafiken, men TAXI är helt klart en av dom. Har haft ett 10-tal bilar som har legat vid olika tillfällen och slickat bakre fångaren och jag har resolut slagit på Dimbakljuset då har dom bakat men för att när jag slår av det köra nära igen. En jag hade bakom mig han körde om på vänster sida när jag skulle svänga vänster smart fan.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Det är när man råkar ut för sånt här man saknar polarens gammla 240, det var en gammal polisbil med en extra knapp som tände bromljusen. Var rätt kul att göra, fick bara kolla en extra gång i speglarna så där inte låg någon bakom bakomvarande ifall han tvärnitade totalt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Cyklar mycket i trafiken (och ser folk som aldrig borde vara där) och häromdagen cyklade jag in i en rondell, utan någon bil bakom etc så jag hindrade ingen trafik, och ser precis när jag kör in rondellen hur en Prius kommer från höger, påväg in i rondellen. Vad händer? Jo bilen kör ut rakt framför mig så jag tvingas bromsa och stannar och gestikulerar menande...
Bilen var en taxi...!

Det enda viktiga i trafiken: ta det lugnt!! och anta att dina medtrafikanter är idioter tills något annat bevisats. Jag ser dem gärna som medtrafikanter, inte mot- :???:
Användarvisningsbild
av Brainy
Inatt råkade jag ut för nästa ointelligenta yrkeschaffis.

Kom ikapp en tradare som i sin tur hade en bil framför sig, det gick i runda slängar 70km/h så köra om det skulle jag.
Men de första luckorna som kom var bara tillräckligt långa för att säkert komma förbi tradaren och det kändes dumt att behöva bromsa in bakom bilen framför tradaren så jag låg och avvaktade en lite längre lucka
När den kom så gick jag således ut på omkörning och när jag väl låg jämte med tradarens släp så blinkar idioten vänster och slänger sig ut på omkörning han med!
Som tur var så hann jag reagera tillräckligt snabbt och väggrenen var tillräckligt bred för att jag skulle kunna slänga mig ut på den och slippa få hela hans släp i sidan.
Sen om jag där även skulle ha grisnitat kan man väl tvista om i oändlighet men jag nyttjade i alla fall den fart jag hade uppe och fullföljde omkörningen i väggrenen. Det kan inte ha tagit mycket längre tid att komma ifrån hans skugga än om jag bromsat.
När jag så kommit om så tycker han att det är en bra idé att börja blinka med helljusen mot mig för att sen låta dem stå på helt.

Det är alltså mitt fel att inte han kan kolla bakåt innan han ger sig ut på en omkörning.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]