Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Ja det stämmer bra att kostnaden för att byta hjullager ligger på ca 2600 kr på en verkstad.

Jag fick SKF lager för ca 1400 kr, sen fick jag köpa lite små saker så som kopparpasta, E14 hyllsa men det är ändå saker som man kan behöva senare. Allt som allt gick det på kanske 1430 kr. Men man får väll säga än så länge för jag har inte monterat på sakerna, det görs i morgon bittig.

Detta kommer lösa mina problem med att hjullagret väsnar, men ABS problemt kan ju så klart vara något annat om jag har otur och då blir det nog till att lämna in för att få en felsökning på det.

Måste tacka Pettson för den fina beskrivningen!! :D
av snowman
Hullagret var inga problem att byta tack vare Pettsons fina instruktioner. Jag är osäker på om det var limmat, men visst satt det. Vi använde en stor avdragare för att putta ut lagret(det räckte inte med att slå ett par rijäla slag på nav skruven som var beskrivit.

Vi fick tag i låsnings olja till de 4 skruvarna som håller lagret.

När allt var färdigt så var det något som låg emot när vi rullade på hjulet, det visade sig att vi hade råkat bocka till skölden en aning, men det var snabbt åtgärdat.

Lagret är nu fixat och inget brummande hörs, men ABS problemet kvarstår så det blir till att skicka in den på verkstad för att kontrollera. Visst ABS kuggarna var inte vackra, men ringen var inte sprucken.
Senast redigerad av 1 snowman, redigerad totalt 0 gånger.
av snowman
ABS kugghjulet på vänster sida borstade jag av lite med en stålborste. Den såg ju ganska härjad ut så hade jag haft en ny så hade jag bytat.

Enligt verkstaden så såg ju kuggarna råstiga ut men de var inte söndriga.
av *pettson*
Nu blir det lurigt..
Om abs systemet går in på en raksträcka har den tolkat signalerna som att ett hjul har låst sej. Den typen av problem kommer ofta då ett hjullager glappar och signalen tolkas som avbruten. Det tänder oftast inte nån lampa däremot och sätter sällan felkod. OM felkod satts måste man ta reda på vad den säger och sen släcka den.

Dåliga kransar gör exakt samma sak med signalen som ett glappt lager. Signalen blir ofullständig och därmed försöker ABS systemet göra ingrepp.

Att tänka på..

EN tandkrans kostar 400spänn och den ska limmas med ett speciellt lim (loctite svart lagerlås eller motsvarande). DET KAN vara knöligt att få den att sitta då knuten blir anfrätt med tiden och därmed minskar i omfång.
Kransen sitter på drivknuten som däremot kostar 700spänn på t.ex biltema. Det är upp till var och en om man vill byta krans eller om man väljer att byta endast tandkransen/kransarna.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]