Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Min Volvo S70 -99 började för ett halvår sen att rassla från ABSen när man bromsade in och svängde höger in på en väg (tidvis), detta blev gradvis värre och när det var dags för service så uppträdde det ialla fall 1 gång varje gång man var ute med bilen. Verkstaden som servade uppmärksammade problemet men sa då att det var för lite för att de skulle kunna felsöka det.

Problemet blev värre och värre och idag inträffar rasslandet så gott som alltid i hastigheter under 70 km / h (problemet försvinner helt i högre hastigheter).

Kör man rakt fram så kan man höra att det börjar ticka och känner man lätt på bromsen så rasslar ABSen till. ABSen kan även börja rassla utan att man gör något(merän kör). Om man nuddar vid bromspedalen några gånger kort så kan ABS rasslet försvinna, men det återkommer ganska snart igen. Kurva eller inte, rasslet dyker ändå upp.

Verkstaden har taget en kort titt då de lyssnade med stetoskop på hjullager fram, vänster var givet kasst, höger tickade svagt men det var troligen inget speciellt. Efter som hjullager på vänster sida var kasst så bytade jag detta men ABS problemet kvarstår.

Min sissta utväg nu är att lämna in bilen för en felsökning, men innan jag gör det så vill jag höra vad ni säger om det?
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Min Volvo S70 -99 började för ett halvår sen att rassla från ABSen när man bromsade in och svängde höger in på en väg (tidvis), detta blev gradvis värre och när det var dags för service så uppträdde det ialla fall 1 gång varje gång man var ute med bilen. Verkstaden som servade uppmärksammade problemet men sa då att det var för lite för att de skulle kunna felsöka det.

Problemet blev värre och värre och idag inträffar rasslandet så gott som alltid i hastigheter under 70 km / h (problemet försvinner helt i högre hastigheter).

Kör man rakt fram så kan man höra att det börjar ticka och känner man lätt på bromsen så rasslar ABSen till. ABSen kan även börja rassla utan att man gör något(merän kör). Om man nuddar vid bromspedalen några gånger kort så kan ABS rasslet försvinna, men det återkommer ganska snart igen. Kurva eller inte, rasslet dyker ändå upp.

Verkstaden har taget en kort titt då de lyssnade med stetoskop på hjullager fram, vänster var givet kasst, höger tickade svagt men det var troligen inget speciellt. Efter som hjullager på vänster sida var kasst så bytade jag detta men ABS problemet kvarstår.

Min sissta utväg nu är att lämna in bilen för en felsökning, men innan jag gör det så vill jag höra vad ni säger om det?
Du har en sprucken tandkrans på en drivknut.
För övrigt ska inga lager låta nånting speciellt. Det finns en ypperlig metod istället för stetoskop. Hissa bilen, lägg handen på fjädern. Rotera hjulet. Vibrerar fjädern är lagret kasst. Lagerrörelserna är så tydliga att man lätt känner dom i ett felaktigt lager.
av snowman
Jag har kontrollerat alla tankransar, de där bak är hela och inte ens rostiga. De där framme är rostiga och vissa tänder inte fullt så höga, d.v.s en bit av höjden har gått av på vissa av dem, men vi pratar mm.
av *pettson*
*höjden har gått av på vissa av dem, men vi pratar mm*

Och vi pratar om en givare som ligger ca 0,5mm ifrån kransen för att ge rätt värde. Om då flera tänder ligger några mm under så ser inte givaren dom tänderna.
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla ifall drivaxlarna är lösa
av snowman
Har nu pratat med ytterligare en verkstad, de trodde att det antingen var ett ok som kärvade eller så var det ABS kransarna som var för slitna. Hade det varit kontakt fel eller fel på givaren så skulle detta anges i bilen med en lampa. Troligen så är det inte ett broms ok då detta problem kan uppstå när man bara kör rakt fram utan att röra vid bromsen, men visst har det börjat rassla så kan några lätta stötar på bromsen få det att sluta tillfälligt.

Det ser ut som att det blir att att byta ABS kransarna med. De kostar ca 350 kr / st och ska man få jobbet gjort på verkstad så kostar det ytterligare 2000 kr / hjul.

Hur krånglet är det att ta av de gamla och slå på nya? Antar att det är ganska mycket samma procedur som med hjullagret men då att man inte låssar hjullagret utan istället ger sig på ABS kransen?

Jag får ta o kontrollera drivaxel samtidigt som jag bytar ABS kransarna.
av *pettson*
snowman skrev:Har nu pratat med ytterligare en verkstad, de trodde att det antingen var ett ok som kärvade eller så var det ABS kransarna som var för slitna. Hade det varit kontakt fel eller fel på givaren så skulle detta anges i bilen med en lampa. Troligen så är det inte ett broms ok då detta problem kan uppstå när man bara kör rakt fram utan att röra vid bromsen, men visst har det börjat rassla så kan några lätta stötar på bromsen få det att sluta tillfälligt.

Det ser ut som att det blir att att byta ABS kransarna med. De kostar ca 350 kr / st och ska man få jobbet gjort på verkstad så kostar det ytterligare 2000 kr / hjul.

Hur krånglet är det att ta av de gamla och slå på nya? Antar att det är ganska mycket samma procedur som med hjullagret men då att man inte låssar hjullagret utan istället ger sig på ABS kransen?

Jag får ta o kontrollera drivaxel samtidigt som jag bytar ABS kransarna.
Hur långt har bilen gått?
av *pettson*
snowman skrev:Bilen har gått ca 8200 mil.
Okej lågmilad men ändå har knutarna fått så mycket stryk att kuggkransarna rostar bort.. Jag älskar salt.. :roll:
Hursomhelst.. kolla hur ytskicket är i övrigt på knutarna. Är skicket dåligt så som sagt.. en komplett knut är i slutändan inte mycket dyrare än en krans i förhållande till vad du får. Förutsatt naturligtvis att du kan tänka dej att köpa en billig knut.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]