Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g20starcraft
Hej!
Min relativt nyinköpta 945:a -93 (ingen turbo) börja strula,
passade på att kolla lite olja osv vid tankning och då upptäckte jag att det var lågt med kylarvätska fyllde på ca 3 liter. Frid och fröjd körde hem och dan efter tar frugan vofflan till jobbet på väg hem ringer hon och är vansining för det bolmar om motorhuven men den går inte upp i temp och det slutar bolma ganska kvickt och hon rullar försiktigt hemmåt i köerna med ett öga på tempmätaren hela tiden, väl hemma kan jag konstatera att hela motorutrymmet har tagit om hand om dom 3 literna glykol(minst) jag köpte på macken dan innan.

Den startar utan problem men den har väldigt låg och orolig tomgång fast det var ju likadant innan denna incedent och den klarar kökörning utan problem.

kollade oljan direkt efer och det verkar inte vara något vatten iden, luktar något bensin men det blir väll så med milen (52000)

Så finns det någon som kan tipsa om varför den inte vill ha kylvätskan kvar i systemet, var jag ska börja felsöka, hoppas på att det bara e nån slang och inte topp packning.

?:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du har AC och bara elfläkt på kylet ska du nog kolla så den funkar.
Annars låter det som locket inte är tätt. Det sitter en ventil i det som ska släppa vid 1-1,5 bar. Om ventilen eller packningen är kass får du inget tryck i systemet, och då kokar det lättare.
Om du startar den kall och varmkör utan att öppna locket ska slangarna kännas hårda. Vattnet utvidgar sig av värmen och bygger upp tryck. Släpp nu ut trycket (försiktigt!) dra åt locket igen och gasa till lite. Om du nu öppnar igen ska det inte ha hunnit byggas upp nåt tryck. Pyser det när du öppnar då kan vi börja fundera på toppackning...
Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]