Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
~Kalle~ skrev:Avgastest görs väl inte på vanlig service?? :shock:
Nu vet jag inte hur volvo gör med sånt. Men alla andra verkstäder jag jobbat på utför avgastest även på ekonomiservice.
OCH det utförs INTE som på sbp. Alla verkstäder jag jobbat i ska bilarna vara kalla för att varmköras med avgasmätaren på. På så sätt ser man exakt när katalysatorn tänder, sen ska bilen köras tills värdena inte sjunker längre och DOM värdena ska antecknas. Så gör inte sbp. Dom gasar man oftast tills du har under godkända värden och där tas utskriften. Därav att du kan ha avgasvärden som är höga i sbp och låga på servicen.
Att nyttja en inlämmnad kundbil till lunch-ambulans är jivetvis helt fel.

Men i övrigt tycker jag att man ska va glad över att bilen är provkörd.
Några kilometer eller mil på mätaren visar bara att de faktiskt bryr sej
om din bil och att de vill släppa ifrån sej en bil som är någorlunda felfri.

Betydligt tråkigare då med vissa oengagerade verkstäder som inte har
provkört bilen ordentligt och kanske därmed missat något av felen man
påpekade när bilen lämmnades in. Man vill ju ha bilen klar efter besöket.
Volvosson skrev:Men i övrigt tycker jag att man ska va glad över att bilen är provkörd.
Några kilometer eller mil på mätaren visar bara att de faktiskt bryr sej
om din bil och att de vill släppa ifrån sej en bil som är någorlunda felfri.

Betydligt tråkigare då med vissa oengagerade verkstäder som inte har
provkört bilen ordentligt och kanske därmed missat något av felen man
påpekade när bilen lämmnades in. Man vill ju ha bilen klar efter besöket.
Fast det beror ju helt på vad syftet är!

Är syftet att testa hur en värsting-Volvo går på max så känns det inte lika bra och är helt oacceptabelt. Då tycker jag att man ska lämna jobbet till någon som har vett! Lämnas bilen in för ett fel som visar sig när man kör ska den givetvis köras. Men man ska fortfarande köra som folk och tänka på att det är någon annans bil man kör!
av *pettson*
Turbo+ skrev:Här kommer en fråga till er som jobbar som meckar..

Provkör man en bil efter det att man bytt avgassystem?

/Turbo+
SVAR: JA

Efter uppsättning kontrollerar jag visuellt att inget ligger emot. Sen provkör jag.
Jag som mek vill INTE ha dej tillbaka för att du klagar på att det tar i golvet när du passerar en vägbula eller liknande.
Då säger jag som har jobbat som mek att: Det beror på. Jag kör motorn med bilen upphissad och kollar så att det är tätt överallt, och inte ligger emot nånstans. Men att provköra... Nja... Som *pettson* skriver så kan det ju vara kul att kolla så att det inte hamnar emot när man kör heller. Men då vill jag säga att det beror även lite på rutin också. Om jag idag skulle byta avgassystem på en 940, från ett originalsystem, till ett nytt originalsystem så skulle jag nog inte provköra. För jag har bytt det så många gånger, att jag ser underifrån att "nu är det bra" och att det kommer att fungera bra också.
Okej, anledningen att jag frågar är att jag fick mitt 3" avgassystem monterat av en mekonomen verkstad.. Och jag mötte min egen bil (hade tagit tjejens bil och var ute å snurrade med) när jag åkte runt.
Men då vet jag, jag bara tyckte det var lite lustigt, men det är ju som ni säger. Att det inte ska ta i och så..

/Turbo+
XC90_Executive skrev:Ring och var nyfiken. Fråga vad dom hade gjort med den...
Nu är jag inte med på vad du menar, jag vet ju vad dom har gjort. Jag förstod bara inte varför man provkörde bilen efter bytet. Men nu vet jag tack vare Pettson & eccy243

/Turbo+
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]