Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
där håller jag helt med fred o greecen.
felkodsl- är ett måste med dessa bilar. en värmarrenovering är den betald! vilket dj.vla skit att en sån bagatell måste felkodsraderas? det här är datagenerationens sätt att se problem lätt? datorn talar om avbrott v-f abs (exempelvis) jättebra vägledning MEN VAR ÄR BROTTET??? behövs kanske fortfarande sunda förnuftet att leta rätt på.finns några fabrikanter som det fung- när detaljen är bytt,men felkoden ligger kvar som sparad vilket gör mindre. ialafall inga lampor som iritrar.
isak
Användarvisningsbild
av wissel
v70diesel06 skrev:Kan konstatera med sorg i mitt hjärta att det inte kommer att var rosten som har ihjäl våra bilar från och med nu,kommer att vara all dess el o data som man försöker sig på att lägga in i en konstruktion som ska tåla allt från -40-+60,skak o vibrationer hela tiden.Då måste det vara bättre än 06 teknik.Kommer från 945 classic 98,17000 mil INTE ETT FEL.NU v70 2,4d sedan december,jätte nöjd tills idag,Motorsystem serv erfordras tändes imorse,Bilen gick helt utan kraft en mil,Stängde av.sen gick den bra igen!!!Vad händer?Vad göra?
Håller med till viss del faktiskt. Jag tror inte DATOR döden är för dörren men däremot EFTERmarknadspriserna dvs. att serva o underhålla alla dessa komponenter med uppgraderingar, omladdningar mm.mm. :evil: Tror faktiskt att om inte premiummärkena börjar tänka om rejält så kommer en beggad Volvo att bli osäljbar framöver för vem är beredd att betala dessa överpriser för att hålla igång eländet. :???:
På sikt är nog ingen beredd att betala en halv månadslön för att serva bilen och hålla den i trim på någon verkstad.
Nybilsköparna finns ju, då det alltid är några som inte behöver tänka på sådana enkla saker som pengar men "dagar skolo komma " då företagen inte heller vill betala, vi är på väg nu in i detta race med bra fart. :cry:
Så till dom som har en "gammal" 940, HÅLL i den....det är många som på sikt vill köpa den för att slippa "utvecklingen". Okej liiite generalisering men riktningen är satt jag lovar. Så vi kommer nog till det läget att felsöknigar blir gratis för kunden, verkstaden får debitera VOLVO istället, mjukvaruutvecklingen får betalas av nybilsförsäljningen ej av kund med äldre V70 osv. Microsoft fick lära sig det den hårda vägen, samma gäller på sikt även här.
Så om någon här på forumet har en 940-960 i ypperligt skick "låt oss byta bil " Jämna slängar..... :P
kan tänka mig en Honda eller annat "icke premium"märke :shock:
av Fred
CarMan skrev:lämnar man in bilen på en felkodsavläsning så åker man dörifrån med ett papper med masa koder på
CCM 0003
ECM 0103
ECM 260A

o vad ska man göra med dessa siffror??? jo man kan ha tur att nån på ett forum vet nånn, men man kan ha otur att det är gamla koder & det kan behövas yttligare mätnignar !

det blir ju ganska dyrt att köpa en MAF för 3500:-, när en vakumslang ger samma felkod!

så det blir ofta billigare att lämna in bilen för en felsökning (sen kan du ju reparera den själv om du vill, då detta är den enkla delen av det hela)
Vad man gör med dessa felkoder? Jo man går in här och får reda på följande:

CCM-0003 Blower fan motor passenger compartment temperature sensor. Faulty signal
CCM-0003 Evaporator temperature sensor. Signal too low

ECM 0103 (Ingen träff, har Carman stavat fel? Det kanske skulle varit ECM-0101 Mass air flow (MAF) sensor. Faulty signal eller ECM-0104 Mass air flow (MAF) sensor. Signal missing?)

ECM-260A Fuel pressure sensor. Faulty signal
ECM-260A Fuel pressure sensor. Signal too high
ECM-260A Long-term fuel trim. Lower limit
ECM-260A Long-term fuel trim. Upper limit

Redan nu har man kommit en bra bit på väg. CCM-koderna visar att man ska kolla kupéfläkten eller evaporatorns temperatur sensor.

ECM-koderna visar på något fel med luftmassemätaren som då kan bytas ut mot en kompis likadana för att se om felet avhjälps.

Osv.

Ja, det finns mycket man kan göra INNAN man dumpar av bilen på verkstaden. Även om man inte hittar felet själv kan man åka in och tala om för meken vad man hittat. Dock finns det många mekar som alltid anser att kunderna är fullständigt ignoranta idioter som bara ska lämna in bilen...inte prata...bara betala...

Dock sätter man sig i en lite bättre sits om man kan komma in och säga: "Du, jag har fått felkod ECM-0104. Det betyder att luftmassemätaren inte ger någon signal. Kan du kolla vad det beror på?" istället för att bara lämna över nyklarna och säga att jag har en varningslampa som lyser i bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med Fred fullt ut :) Sedan måste jag bara säga att CarMan o kompisar gör ett OTROLIGT bra jobb här på Forumet. Utan dom hade jag nog lagt ner projektet V70 för länge sedan. Sedan blir man bra bemött när man kommer till verkstaden med felkoderna utskrivna i handen, inget snack om saken.
Volvis, Edis, brådhis reddiz,Westholm med flera,faen jag känner nu att det är många fler... :-O) :-O) .. Många många Tack till ER ALLA för ert idoga arbete och er kunskap som ni så gärna delar med oss "dödliga". :-)-) :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
wissel skrev:Håller med Fred fullt ut :) Sedan måste jag bara säga att CarMan o kompisar gör ett OTROLIGT bra jobb här på Forumet. Utan dom hade jag nog lagt ner projektet V70 för länge sedan. Sedan blir man bra bemött när man kommer till verkstaden med felkoderna utskrivna i handen, inget snack om saken.
Volvis, Edis, brådhis reddiz,Westholm med flera,faen jag känner nu att det är många fler... :-O) :-O) .. Många många Tack till ER ALLA för ert idoga arbete och er kunskap som ni så gärna delar med oss "dödliga". :-)-) :-)-) :-)-)
Gäller förstås också här : http://www.svxc.se/phpBB2/
där en del av dom nämnda befinner sig :D :-)-)
av Fred
Jag sällar mig genast i wissels hyllningskör! Många här (och på svxc.se) är otroligt hjälpsamma och med några få undantag så gör alla allt de kan för att komma med hjälp, tips och glada heja-rop! :D

Jag tror att just den här typen av forum är skräcken för de verkmästare som krampaktigt håller kvar vid gamla tiders bilreligion: Kunden är idiot, vi kan allt bäst! Kunden ska lämna in bilen så vi får göra vårt och sedan ska han bara betala utan att knorra.

Jag har i min tråd om de urusla låsbultarna berättat om hur Bilia Haga Norras verkstadschef uttryckte att "Det finns så många idioter på forumen". Höjde han sig själv i mina ögon tror ni? Självklart inte...det trista är bara att jag är säker på att han inte bryr sig...jag är ju bara en kund, och kunderna är idioter som inte kan något om bilar och som bara gör saker på fel sätt när de försöker meka själva.

Nu när det är MYCKET svåra tider för alla branscher kommer denna inställning innebära döden för många företag. Kunderna har inte längre råd att bara lämna in sina bilar utan känner att de måste försöka spara lite slantar på att fixa själva. Om inte verkstäderna går kundernas önskemål till mötes så kommer kunderna vända sig till ett annat märke och då kan tjurskallarna sitta där i sina tomma lokaler på konkursens brant.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:
CarMan skrev:lämnar man in bilen på en felkodsavläsning så åker man dörifrån med ett papper med masa koder på
CCM 0003
ECM 0103
ECM 260A

o vad ska man göra med dessa siffror??? jo man kan ha tur att nån på ett forum vet nånn, men man kan ha otur att det är gamla koder & det kan behövas yttligare mätnignar !

det blir ju ganska dyrt att köpa en MAF för 3500:-, när en vakumslang ger samma felkod!

så det blir ofta billigare att lämna in bilen för en felsökning (sen kan du ju reparera den själv om du vill, då detta är den enkla delen av det hela)
Vad man gör med dessa felkoder? Jo man går in här och får reda på följande:

CCM-0003 Blower fan motor passenger compartment temperature sensor. Faulty signal
CCM-0003 Evaporator temperature sensor. Signal too low

ECM 0103 (Ingen träff, har Carman stavat fel? Det kanske skulle varit ECM-0101 Mass air flow (MAF) sensor. Faulty signal eller ECM-0104 Mass air flow (MAF) sensor. Signal missing?)

ECM-260A Fuel pressure sensor. Faulty signal
ECM-260A Fuel pressure sensor. Signal too high
ECM-260A Long-term fuel trim. Lower limit
ECM-260A Long-term fuel trim. Upper limit

Redan nu har man kommit en bra bit på väg. CCM-koderna visar att man ska kolla kupéfläkten eller evaporatorns temperatur sensor.

ECM-koderna visar på något fel med luftmassemätaren som då kan bytas ut mot en kompis likadana för att se om felet avhjälps.

Osv.

Ja, det finns mycket man kan göra INNAN man dumpar av bilen på verkstaden. Även om man inte hittar felet själv kan man åka in och tala om för meken vad man hittat. Dock finns det många mekar som alltid anser att kunderna är fullständigt ignoranta idioter som bara ska lämna in bilen...inte prata...bara betala...

Dock sätter man sig i en lite bättre sits om man kan komma in och säga: "Du, jag har fått felkod ECM-0104. Det betyder att luftmassemätaren inte ger någon signal. Kan du kolla vad det beror på?" istället för att bara lämna över nyklarna och säga att jag har en varningslampa som lyser i bilen.

Ja det är inte svårt att få reda på rubriken till felkoderna som du skrivit ut så snyggt, det går säkert lika enkelt att få reda på kreterierna för när dom sätts också.

MEN! vad är det för fel på bilen, du vet ju bara felkoden (jag har stavat fel, ska vara BCM0103
med lite gissning här på forumet så kan kan få tips om vad som brukar vara fel, men vad är fel på just din bil (ibland får man ju desutom helt felaktiga tips!)

Jag gav 3 extremt vanliga koder (det var därför jag hade dom i huvet) vad bör vi laga på bilen???
Användarvisningsbild
av wissel
Hej CarMan, jag skulle utan tvekan lämna min bil i din vård, men tyvärr oftast innan du får den till dig så sitter det en o annan "nisse" som har en attityd som den tidigare beskrivna... :( Det är dom :twisted: vi,,, ock kanske många är förbannade på :cry: mekarna är oftast både duktiga o okej i sitt hantverk men fy för dom verkare jag mött :evil:
Hoppas för guds skull att du jobbar som personlig mek, då är du inte lämnad ut åt någon "nisse" :D
:-)-)
av Fred
Carman,

Du har givetvis rätt i mycket av det du skriver. Men det är när du skriver:
att bara lämna in den för felkodsavläsning & sen fösöka laga själv, ine bär ofta att det blir fel några gågner o då blir det ju dyrare.
+ att det blir besvärligt med en trasig bil inder en längre tid, kan ju vara värt lite att få ordning på bilen snabt
som jag reagerar.

Du menar att det ofta blir dyrare att laga bilen själv när man fått felkoderna uttydda och att det tar längre tid än om en verkstad gör jobbet. Givetvis KAN detta stämma i många fall men jag är övertygad om att det är det motsatta i många fler fall. Om du skrivit att man riskerar att det blir dyrare och att man riskerar att ha bilen stående längre tid hade jag hållit med dig fullt ut...det är stor skillnad på att belysa en risk och att hävda att något sker ofta!

Förövrigt är jag övertygad om att du Carman är en mycket duktig volvomekaniker. Dock tror jag att du tillhör de dyrare i och med att du har ett så utpräglat volvotänk...8)
av Motörhead
Är själv lite kluven i frågan. Vad ska man med en felkodsläsare till om man inte kan laga själv? Alla är inte tekniskt lagda.
Att komma in till en verkstad, oavsett vad det är för nått (bil, radio/tv, vitvaror etc.) och säga till teknikern att det här och det här är troligen fel, även om jag har fått en felkod, och tro att han kan ta det påståendet rakt upp och ner är rätt naivt.
Gissa om han skulle få skit om han bytte ut ex. vis en fläktmotor efter kundens påstående om en felkod och felet sen ligger i något annat. Har själv jobbat inom el/tele och oräkneliga är de som haft en helt död TV och sagt att det nog är batterierna i fjärrkontrollen.....skulle nog inte börja där.....Nu är det inte riktigt jämförbart men man måste som tekniker själv få göra en felsökning.

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]