Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av podguy
Förlåt om jag stjäl tråden men förhoppningsvis är det till någon hjälp även för dig "Kalle001".
Vad är MAF? Vilken uppift har en tempgivare och var finns då själva LMM?
Användarvisningsbild
av CarMan
presis alla bilar har inte MAF, somliga nöjersig med MAP (mäter trycket i insuget)
vissa bilar har båda.

tempgivaren har för uppgifta att mäta tempraturen på insugsluften (man har tätare syremolekyler ju kalare luften är)
av Kalle001
En på blocket hävdade att jag hade en LMM och försökte sälja på mig en men om jag nu saknare en sådan vad är det då för fel på bilen, har samma symtom som om det skulle vara fel på 'LMM??
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Kalle001: om du uppger vad du har för motor så kommer du att få exaktare besked.

p.s. läs anslaget om rubriksättning.
av Kalle001
SE 2,5, lämnade in bilen och dom kunde inte hitta någon felkod eftersom motorlampan inte lyser men dom gissade på att katalysatorn var slut, var och köpte en ny igår och bilen går bättre men inte fullgott
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 10-ventilare heter bränslesystemet Fenix, och det finns ingen massemätare / MAF / LMM. I stället räknar styrenheten ut luftmängden med hjälp av tre andra givare: Temperatur, Spjälläge, Undertryck i insuget. Tryckgivaren (MAP) sitter ovanför kylet och är kopplat med en slang till insuget. Kolla om slangen är sprucken eller igensatt.

Hade katalysatorn smält ihop och blivit tät? Den kan inte påverka gången på något annat sätt. Känns inte riktigt rätt att köpa en kat för att nån gissar lite...
Användarvisningsbild
av Sparkz
OK... Men om kissen har smält ihop finns det en anledning till det, troligen att motorn går fett så det kommer ner bensin i kattten. Du behöver fixa det för att inte förstöra den nya med.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]