Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bejopa
Vänster bakhjul låste sig (stod still) när jag skulle köra iväg. Efter 10 meter backade jag tillbaka och då släppte bromsen. Hade tidigare på dagen tvättat bilen om det nu kan ha någon inverkan. Kan det vara beläggen till handbromsen som lossnat ? Finns det risk att hjulet plötsligt låser sig under färd?

bejopa

S60 D5 -05
Användarvisningsbild
av CarMan
om man tvättar bilen, o inte kör med den. sen drar i handbromsen, rå "rostar" backarna fast i trumman.
har man bra backar så håller dom för den påfrestning som blir när man kör oss dom. men om du har dåliga belägg så kan dom släppa, eller ställa till problem senare (vilket kan bli dyrt)
så det är aldrig fel att plocka ned för kontroll
av Arne
Kör inte med bilen förrän du kollat vad som hänt, som sagt det kan bli väldigt dyrt om banden lossnat från backarna (vilket är ganska vanligt). Ta loss bromsskivan och kolla, det är bättre att plocka bort backarna om du måste köra med bilen och inte får tag på backar direkt.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Tveksamt om det rostar fast så hårt på en så kort stund.

Risken är mycket stor som påpekats att handbromsbackarna lossnat.

Själv skulle jag inte köra en meter mer. (skitdyrt om det havererar)
Handbromsbackar är relativt billigt, däremot inte orginalverkstäderna.

Har du inte nyligen bytt backas så gör det.
Ska du göra jobbet själv så kolla först att skivorna ser ok ut.

Relativt enkelt att göra själv men kräver en special insex (storlek 7) nyckel för att lossa bromsoken.
Skaffa den med fäste för hylsnycklar så är det enklare att meka.
OBS man ska släppa efter lite på handbromsvajern för att få loss skivorna.

mvh Roland
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]