henka35 skrev:
Min V50 2,0D -05 som jag numera sålt hade 6 växlad låda och snittade mellan 0,55 - 0,58 l/mil verklig förbrukning.
Färddatorn visade för övrigt ca 0,02 - 0,03 mindre än verklig förbrukning.
Jo de första 2.0D -05 hade 6 vxl. Se är snåla, men från -06 så blev det 5 vxl låda. Dessa drar mera. Kör i tjänsten en V50 2.0D -07 och den går aldrig att få under 0,6 på landsväg.
Nu är de 6-växlade igen... jag håller med, under 0,6 är svårt, jag låg kring 0,7 på motorväg när jag körde mycket V50 2,0D (kör 130-140).
Men att den 6:e växeln gör så stor skillnad tror jag inte, den kan knappast kompensera för v70:ns högre vikt. Ofta får den 5:e växeln en annan utväxlning när lådan blir 6-växlad så ofta är det inte stor skillnad på varvtalet på högsta växeln. När förra v70:n blev 6-växlad tror jag inte det skilde mer än 2-3% i varv på nya 6:an mot gamla 5:an, däremot blev 5:an på den nya mer som 4:an på den gamla... och alla snåldieslar nästan VW AUdi, VOlvo etc. är ju 5-växlade med hög utväxling..
PH