Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patohls
Jag har problem med min V70. När motorn är kall så är den hopplös att starta. Det går bra om jag kör Dieselvärmaren en stund. Detta uppstår när det är plus 4-5 grader eller kallare.

Jag har kollat bilens glödgningsrelä och 60 amperes säkringen till glödgningen plus att mitt batteri är nybytt.

Någon som vet var det kan vara för problem?

(PS. dessutom får jag ibland felmeddelandet "Motorsystem, service snarast" varpå motorn stryps till "nödläge". Vid kontroll får jag en intermetent felkod som betyder "lågt bränsletryck" och felet har uppstått vid vått/slaskigt väglag och vid snörök.)

Felmeddelandet har kommit senare än den tidpunkt då bilen började bli svårstartad.

/Patrick
Användarvisningsbild
av camaro69
Hur långt har bilen körts?
Användarvisningsbild
av isak
du kan även ha en spridare med för mycket internläcage varvid railtrycket blir för dåligt? uppmätning med data så syns det.(vanligt på merc- systemen är ganska lika uppbygda)
isak
av patohls
Japp, det var bränslefiltret som ställde till att bilen gick ner i "nödläge" då man belastade motorn och trots att det inte var så länge sedan det blev bytt.

DOCK så kvarstår problemet med att starta bilen då motorn är kall. Vi har haft runt +6 grader nu ett tag och jag får köra dieselvärmaren ca 10 minuter för att jag skall kunna starta motorn.....?????

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]