Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonzo2
Jaha, nu har jag ändå lyckats dra isär den inre knuten, fast jag var noga med att inte göra det. Får väl ta bort hela drivaxeln nu, och se om jag får tillbaks det hela igen. Inte så enkelt att få dit en ny bärarm, man måste ju få i spindelbulten också. Men jag kanske har gjort på fel sätt....jag har satt dit den nya bärarmen i chasitt först utan att fast bultarna...nu får jag inte i spindelbulten även om jag försöker att vika ner bärarmen så mycket det går....får kanske dra ihop fjädern lite också...fast först måste jag få ihop drivaxeln.... :???:
av Marbas
När jag bytte mina länkarmar (och dragit isär drivknuten på höger sida) fick jag tipset att lossa spindelbulten ifrån hjulet och ha den fäst i länkarmen istället för tvärtom, när man monterade fast länkarmen. På detta sättet blev det inte lika mycket man behövde dra ner länkarmen för att få ihop den med hjulet.

När det gäller drivknuten försökte jag tre gånger att få ihop det, men lyckades inte. Antingen så kom inte kulorna rätt eller så hade jag lyckat felvända "ringen" som håller kulorn någorlunda på plats. Slutade med att jag fick lämna hela drivaxeln till en mycket kompetent mekaniker som fixade ihop det.
av bonzo2
Ja, jag tänkte det samma, att ta loss spindelleden istället. Men först måste jag få ihop drivaxeln, och det är höger. Det blir en utmaning att ge sig i kast med i morgon. I värsta fall får det väl bli verkstan.....

Bilen jag byter på nu är en V70N -00 som gått 20600 mil, jag har även en S60 -04 som gått 8000 mil, och där är det redan dags att byta på också, fick nedslag på besiktningen.....ingen vidare kvalitet....
av bonzo2
Jaha, då kanske inte det var nån bra idé ändå......och får man loss den, kanske den inte går att få dit igen....får väl hitta på något annat då....
Användarvisningsbild
av CarMan
spindeln bör ni inte losa.
dn ska monteras med specialverktyg, för att vara säker på att tätningen inte blir skadad (vilket den blir om man drar in den med bultarna)
så jag tror inte ni får bort den hel, den läs nog få skador
av bonzo2
Nu har jag fixat högersida, och i min inre drivknut var det som tre små rullar som satt på var sin tapp, bara att stoppa i igen utan krussiduller, det finns kanske flera olika sorters inre drivknutar....nu är det bara vänstersidan kvar....
Användarvisningsbild
av CarMan
bonzo2 skrev:Nu har jag fixat högersida, och i min inre drivknut var det som tre små rullar som satt på var sin tapp, bara att stoppa i igen utan krussiduller, det finns kanske flera olika sorters inre drivknutar....nu är det bara vänstersidan kvar....
den varianten sitter väll inte i S60 eller V70 ???
vad har du bytt på för bil?
av bonzo2
Jag har bytt på en V70N 2,4T-00. Denna bil är väl en av dom tidigaste, tillverkad i maj -00. Var sitter denna variant av inre drivknut på för modeller då ??
av ank9
Det verkar som att det är lätt att man drar isär knuten även om man är extremt försiktig.
Snälla, kan någon kompetent person ge mig en arbetsbeskrivning på vad och var man skall lossa någonstans och framför allt hur man klarar sig utan att knuten går isär...
Då vore jag väldigt tacksam.
Jag antar att man även måste plocka loss länkarmarna för att man skall kunna pressa ur och i länkarmslagringarna. Eller? För det lyckas man väl knappast med när sakerna sitter på plats?

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]