Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putteklakk
Hej.. Det går inte numera att lägga ner baksätet på någon av siderna på min V70 (00). Verkar som låset är trasig. Då jag skulle testa om det gick att få upp låset utan att trycka på knappen på andra sidan gick den också sönder. Är det någon som vet hur man kan få ner sätet så jag kan få bytat låset? (Har skinn säter)
Putteklakk
av Andy2002V70
Om problemet är att du inte kan rubba reglaget på ryggstödet så kan det vara enkelt.
Har reglaget på din modell har en smal plastbit som ska åka upp och varna för att ryggstödet inte sitter fast. Det har jag på min V70-02.
Lyft upp den plastbiten för hand innan du drar i reglaget.
Det går nog med en nål eller något annat tunt och vasst.
Om detta inte går så kan man böja undan ryggdynan lite och med en ståltråd dra lite i en plaststång (spärren) och med en skruvmejsel lyfta låset. Detta kunde jag göra eftersom jag kunde skruva isär den andra sidan och kolla hur det funkar.
På min visade det sig att delarna bara gick trögt så jag sprayade lite WD40 och satte ihop dom.
Kåpan lossade jag genom att ta bort tre torx på sidan och en ovanpå ryggstödet. Dom sitter bakom täcklock. Indvik minusgrader eftersom både täcklock och kåpa måste böjas lite. När du sätter tillbaka kåpan se till att den lilla plastniten på bältet inte hamnar innanför.

/ Andy
av Putteklakk
Tack så jätte mycket för tipset. Det var en plastik grej på själva knappen som var trasig. Blev förvånad över hur klen denna lösningen var. Klipte till en ny plast bit som var tjockare och stabilare och limmade dit. Så nu fungerar det igen... Men det jävla säkerhetsbältet (förlåt uttrycket).. Fastnade givitvis inne så ny ligger sätet nerfäld.. Får söka rundt lite här inne och se om jag kan få några tips.. Börjar trötna på de **** säkerhetsbältene.. Inte så enkelt å komma åt grejerna.. Min modell har den första modellen sätesramma i aluminium.. Dessa var riktigt kassa..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skruva loss bältet från golvet så du kan fälla upp ryggstödet. Bältet går inte att dra ut när rullen lutar mer än några grader från sitt normalläge.
av Putteklakk
Tackar för tipset. Skall testa i morgon. Hoppas det funkar för det är inte kul att åka i en stor bil med bara plats för 2 personer :-)
av Putteklakk
Nu kan jag lägga ner baksätet på båda sidor, och säkerhetsbältet fungerar.. Tack alla för goda tips :-)
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]