Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

En litenuppdatering då...

Idag stod bilen utan säkring nr 1 hela dagen på jobbet för att på så vis göra en ordentlig återställning av styrboxen. Sedan tog jag loss motorns jordanslutningar och rengjorde dem. Och jag mätte även resistansen mellan batteriets minuspol och motor samt insug och det var 0. Om det var dålig jordning borde det väl vara resistans?

Sedan körde jag hem och efter ca 4 mil gjorde jag ett par fullgas omkörningar med kickdown och efter det tändes lambdalampan igen som ett brev på posten... :(

Kollade sedan felkoder när jag kom hem och som vanligt, felkod 1-2-3 igen... Fattar inte hur den kan uppstå endast vid hård belastning???

Sedan kan det kanske vara värt att nämna att bilen är chippad och en hel del annat trim finns på den med men det borde ju inte inverka på denna felkoden iofs...
Jordningen verkar okej där du mätt. Tittade på en lista vilken spänning man ska ha när man mäter tempgivaren för motorstyrningen:Vid 0grader ca3v, 20c 2v,40c 1,2v 80c 0,5v gällande Lh2,4. Du hade ju betydligt högre,kanske mäta igen vid känd eller uppskattad temperatur.Sedan måste ju boxen varit loss(i och med chippningen),kanske glappkontakt? ?:-/
skalman77 skrev:Men jag mätte på kontakten på kabeln som kommer från styrboxen och där ska väl inte spänningen variera med temperaturen?

Men kanske ska ta en titt inne i boxen med då efter ev. glappkontakt... Var sitter styrboxen förresten?

Mvh. Jens
. När du mäter spänningen på motorns temperaturgivare(givaren som sitter under 3ans cyl,svåråtkomlig) ska kontakten sitta på och då regleras spänningen av motorns temperatur,sitter NTC-motstånd(ändrar värde efter temp) i den som gör att spänningen varierar mot gods.Värdet du fick skulle troligtvis motsvara ca 20-30 minus.Hade det varit min bil,hade jag både mätt spänning och ohmmätt sladdarna,eventuellt vickat lite på dom medans jag mätt. På Lh2,4 systemet på Gl-modellen(oturbo) går det en sladd till insprutarboxen på passagerarsidan nere vid golvet till höger,en sladd till styrboxen till tändningen ovanför pedalerna. När du lossar kontakten till boxen ska säkring nr 1 vara väck. Borde ju även gå att ha ett instrument inkopplat under körning för att se vad som händer under belastning.....kanske överkurs..... :)
Nu har jag bytt lambdasond till en ny Bosch sond. Blev förhoppningsfull när jag såg att det satt en Biltemasond där innan som var löd skarvad.

Men efter provkörning kan jag bara konstatera att det inte gjorde någon skillnad :(

Jag fattar INGET asså!!! :( :( :(

Felkoden säger tempsensor men allt där är ok och den är bytt också... Sen förstår jag inte hur den kan ge felsignal ENDAST vid fullgas / kickdown och ALDRIG annars. Körde 50 mil i torsdags utan att ge fullgas och då tändes inte lambdalampan men sen när jag var framme testade jag och gasa på och vips så tändes den igen...

Bilen har ju 3" system hela vägen och har öppet filter och är chippad, kan det påverka kanske?

Lambdasonden sitter alldeles bakom turbon men orginal ska den väl sitta närmare katten?

Tacksam för några idéer för själv har jag inga...
Och nu har jag skarvat om kablarna till tempgivaren, ifall det var glapp kontakt. Och rengjort lmm med elektronikrengöring och luft samt sprayat med startgas över alla slangar för att upptäcka ev. tjuvluft...

Men detta gjorde såklart ingen skillnad, suck... :(
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]