Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
snowman skrev:
*pettson* skrev:
snowman skrev:Vad jag förstår så verkar det relativt enkelt att byta, det problem som man kan stöta på är om drivaxeln är limmad. Säg att jag skulle stöta på detta problem, hur löser man det?
Du sätter axeln i spänn. Värmer axeln till runt 150 grader och pressar in den. Limmet ger sej vid värme nämligen.
Okay, är det något specifikt verktyg jag behöver för att pressa in den? Och jag antar att jag kan köpa limmet från mekonomen eller liknande?
Tja man brukar ha en stor avdragare. Men limma är nåt man INTE gör idag. Det gjordes ENDAST för att kunden klagat på knirrande ljud vid start.
Idag tar man lite fett på medbringar rörets ända samt tar lite på knutens anliggningsyta mot det röret. Och sen drar man åt bara.
av snowman
Tack för alla tips!

Jag har nu varit och köpt en sådan som denna (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=74911765 (den enklare modellen för 200 kr)), den borde väll räcka om jag inte hittar någon gasol värmare i garaget?

Jag får göra antagandet att lagret är limmat, för det gjordes väll direkt från verkstaden på de flesta?

Är det koppar fett som ska på anläggningsyterna och loctite på skruvarna?
av *pettson*
snowman skrev:Tack för alla tips!

Jag har nu varit och köpt en sådan som denna (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=74911765 (den enklare modellen för 200 kr)), den borde väll räcka om jag inte hittar någon gasol värmare i garaget?

Jag får göra antagandet att lagret är limmat, för det gjordes väll direkt från verkstaden på de flesta?

Är det koppar fett som ska på anläggningsyterna och loctite på skruvarna?
Nej du behöver INTE anta att det är limmat. Det gjordes ENDAST på reklamation. Din bil behöver inte vara reklamerad.
Kopparfett blir bra på dom ytor som ska smörjas som är av metall. Loctite BLÅ på skruvarna. INTE GRÖN. INTE SVART. INTE RÖD.
av snowman
Tack!

Jag har nu läst igenom instruktionerna i verkstadshandboken och de problem man kan dyka på verkar vara att skuvar/muttrar sitter som berget, men man får ge det ett försök.

Jag såg att Pettson nämnde något om att man ska dra skruvarna på lagerhubben med 60 NM kraft, betyder detta att jag bör införskaffa momentnyckel typ som denna : http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79456

Förövrigt, kan jag följa din instruktion till 850in Pettson? Stämmer storlekarna på Hylser och Torx?
Användarvisningsbild
av Fluffen
*Pettson* har väl beskrivit hjullagerbyte på s70 också på sin sida om jag inte minns helt fel. :roll:
Momentnyckel kan vara bra att införskaffa det är ett verktyg alla borde ha tillgång till inte minst när folk byter hjul. :roll:
av tobo16
Om ni vill få tag på bra hjullager till bra priser så har Momentum låga priser när jag bytte på min V70 förra sommaren så betalade jag 879:- för lagret som var ett SKF samma som sitter på bilen när den lämnade bandet i Göteborg
av *pettson*
Fluffen skrev:*Pettson* har väl beskrivit hjullagerbyte på s70 också på sin sida om jag inte minns helt fel. :roll:
Momentnyckel kan vara bra att införskaffa det är ett verktyg alla borde ha tillgång till inte minst när folk byter hjul. :roll:
Jag har beskrivit bytet av bägge lagertyperna. Både det med centrum mutter som 850 och 70 serien har gemensamt fram till sent 1998 samt det med centrumskruv som är på senare. Som sagt det är en gammal backup som ligger uppe tillfälligt men tipsen finns där. :-)-)
av snowman
Perfekt! Vi har nu kommit så långt att vi fått av allt, nu ska vi montera de nya grejerna. Frågan är hur viktig loctite är på de 4 skruvar som håller lager hubben (har ingen loctite här just nu)?
av RonniePersson
Jag har precis fått höger hjullager fram bytt på min Volvo V70 Classic med 140 hk motorn. Det kostade 2611 kr monterat och klart på Volvo. Lagret som Volvo kallar för "navet" kostar 1737, 5 kr utan Volvokortet, men med Volvokortet kostar det 1598, 5 kr. Arbetet gick på 1012,5.

Ang piratdelar eller ej, jag har alltid hållit mig till Volvo originaldelar på alla mina Volvobilar jag ägt, och det har aldrig krånglat. Dessutom kan man dela upp kostnaden på 4 månader med Volvokortet om man vill. :D

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]