Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conZair
På min XC70 D5 06 så luktar det bränt gummi av och till från vänster bakhjul ... Ingenting ligger emot däcket, bromsarna ligger inte på utan hjulet snurrar som det ska,
och man märker inget konstigt när man kör bilen. Det har ingen roll om det är blött eller torrt ute, utan det är välldigt sporadiskt som man märker detta.
Någon som varit med om detta fenomen ? ??:-/
Användarvisningsbild
av lars2172
Hej .. har du kollat så du kör med rätt däcktryck.. har man för lite luft i däcket så sliter det på innsidan på däcket o det lossnar en massa gummi i från däcket det kan luckta bränt . så kolla däcktrycket /lars
Användarvisningsbild
av goransson89
när du kört och känner att det luktar.. känn på däcket/fälgen om det är varm, och jämför med andra sidan och kolla om det är lika varmt, finns många olika alternativ, som lars sa, fel däcktryck, eller så kanske det är nån liten plast detalj som ligger mot däcket? annars kan det vara så illa att du har ett hjullager som är på väg att ge upp och blir jättevarm.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har samma fenomen på min V70 men inte varje dag, kan gå veckor emellan men rätt som det är så
luktar det bränt gummi vid just vänster bakdäck, har åckså känt på däcket men det har inte varit varmt så
jag har inte brytt mej så värst mycket om detta, kanske kommer från avgasupphängningsgummina? :shock:
av conZair
Tycker inte jag märker någon skillnad om man jämför det däcket med något annat... har haft bilen upphissad o är säker på att inget ligger på... kanske är någe hjullager eller så... märker ju inga problem men det ska ju inte lukta så man är ju lite nyfiken varför..

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]