Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tripak
Hej,

Min 855 2,5 10V sug -94 har fått dessa symptom:
Väldigt svag, kommer upp i max 50 om det lutar svagt uppför
Känns som den dör i detta läge ungefär som om den inte fick tillräckligt med bensin
Ger lite vitaktig rök
Drar lite kylarvatten
Har ca 15 bar kompressionstryck på samtliga cylindrar, varm motor
Har inga felkoder
Reagerar inte på startgas och inga läckande vacumslangar hittade
Grenrörspackningen läckte men är nu fixad
Hade perfekta värden vi besiktning för två veckor sedan men dagen efter lyckades jag koka motorn (om än mkt kort). Antagligen funkar fläkten till och från.
En vecka senare händer detta, dagen efter att jag dragit tungt.

Kan det vara läck i topplockspackningen trots att kompressionen inte påverkas?

Tack på förhand,
Patrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om den blir så slö pga toppackning borde det märkas på kompressionen.

Felkoder?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja just det... :oops:
Undertrycksgivaren är rätt viktig, kolla slangen en gång till. Inte bara att den är tät utåt, det ska vara hål rakt igenom med. Och i nippeln i insuget.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har vit rök och det försvinner kylvatten, låter som toppackning. Men bara om du är säker på att det inte läcker nånstans, och vitröken inte beror på minusgrader. Vattenånga i avgaserna syns ju så mycket tydligare då. Normal vattenånga alltså..
av *pettson*
1: Hur är bilen att starta? Startar den normalt och går på alla 5 cylindrarna direkt?
2: Hur går bilen kall resp. varm? Ändras nånting? Går bilen jämnare? ojämnare?
3: Motorlampan är kontrollerad så att den är hel och släcks vid start?
4: Ev felkoder är kontrollerade? Alla koder tänder inte motorlampan. SÄRSKILT inte på Fenix styrsystem som inte är lika utvecklat som dom andra två förekommande. Problemet du beskriver tyder nämligen på att mapsensorn är död, då du inte har nån ork i bilen, att det känns som bränslebrist.
5: Bilen låter normalt? Detta så inte katalysatorn kollapsat och nu täpper avgassystemet för dej. Det ger också samma symptom med orklöshet och en annan typ av avgaser. (gaserna blir hetare då dom inte kommer ut i rätt tid, dom ger då mera kondens i slutröret).

I övrigt så brukar det mycket sällan bli topplockspacknings läckage på dessa modeller om du nu inte kokar dom i toppen på rött under 10-15 minuter. Dom flesta klarar att bli kokade både 1 och 5 ggr om man bara låter dom svalna sakta ifred.
Som du undrar så nej, en blåst topplockspackning kan inte hålla in kompression. Detta eftersom att OM den ska suga vatten så måste den ha en kanal över till vattnet, då går kompression ut i vattnet obönhörligen, hur uppför sej dina slangar? Blir dom stenhårda på nån minut och bilen pressar ut vatten?
Vattenåtgång är inte nåt ovanligt heller. Man brukar återfinna vattnet på tre ställen.
1: ovanför växellådan på motorn sitter det anslutningar som sällan är åtdragna ordentligt.
2: Kylargavlarna brukar läcka friskt
3: Expansionskärlets lock brukar läcka
av tripak
Jag kollade vakumslangarna igen men hittade inget. Jag har haft kylvätskan på max-sträcket i fyra år utan att fylla på en droppe tills nu.
Jag börjar misstänka stopp i katalysatorn. Det kommer avgaser i röret men jag kunde hålla för med handen utan större problem. Det som ledde mig bort från detta spår var att jag provstartade när jag hade loss grenröret och motorn gick riktigt illa även då. Enligt verkare på Bilia skall den inte gå så illa bara för att grenröret är borta. Kanske det är två problem?
Tidigare gick bilen ok på låga varv och att starta men nu går den väldigt kass när den är kall. Jag glömde nämna att jag lossade batteriet för att nolla styrenheten och efter det gick den sämre på tomgång/låga varv men var starkare ett tag. Detta gick över ganska snart.
av tripak
Det var katalysatorn!
När jag kollade den första gången idag verkad den ok och jag kunde t.o.m blåsa bort sand igenom den med munnen. När jag satte tillbaka den gick motorn fortfarande kass men jag upptäckte att flexkopplingen på grenröret flyttade sig när jag varvade. Det bubblade också rejält i kylvätskan och de nya avgaspackningarna började läcka. Då tog jag loss katten igen och körde ett armeringsjärn igenom för att rensa. Vips återfick bilen krafter den inte haft på flera år.
Jag får väl byta ut den men det gör jag gärna. Hellre det än toppackningen!

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]