Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#27104
BG skrev:Förstår på tråden att en del individer råkat i luven på sin auktoriserade vekstad. Men för mig ändå obegripligt. Vad beror det på. Pratar man förbi varandra eller? Alla har ju samma mål, en fungerande bil. Ibland läser man mer eller mindre uttalat som om en auktoriserad verkstad jämfört med Svennes bil skulle göra allt för att sabotera märket Volvo!!??

En auktoriserad verkstad har vanligen en kötid på kanske 2-6 veckor. Ingen tror väl Svensson är så korkad att han står i kö för att bli blåst. Visst kan det skilja på olika verkstäder, auktoriserade såväl som icke dito.
Så ser ju verkligheten ut. Jag känner i alla fall trygghet i att min verkstad är specialiserad på märket och de känner igen en lekmans uttryck sett i tekniska termer när de vet det egna märkets "brister". Rötägg finns överallt. Generellt sett står sig säkert just Volvo/Renault verkstäderna väl i en konkurrens.

Sov lungt alla och fortsätt serva er bil hos märket. Försök resonera om ni inte är nöjda, ni har samma mål.

/BG
Vist är merparten nöjda, annars skulle dom inte återkomma.
men det är dyrt att äga dagens bilar & det är väll igentligen det som är orsaken till lite av iritationen, bara för att det kostar pengar o man själv inte har koll på vad pengarna igentligen går till, så utgår man ifrån att hela afärsiden är att blåsa kunderna så mycka man kan. Fast när jag läger fram det så här så fattar ofta folk att dom kanske skulle tänka eftr först, klart att ingen tänker blåsa sina kunder!.

Jag håller på att renovera mitt badrum & när jag har hört av andra hur dyrt det är så tänkte jag likadant, inte fan kan mitt lilla badrum kosta 100 000:-

så jag tänkte renovra allt själv, kan säga att när jag är klar så är jan nog fan uppei i 100 000:- ialla fall, trots att jag gör allt själv...
av Teemu
#27106
som jag sagt tidigare hade jag troligen varit helt Ok med vad serice kostade om den auktoriserade verkstaden vågat stå för det dom missade vilket resulterade i skador på bilen. Den höll inte ens halvägs till nästa service. Det var ingen som ringde eller ens påpekade att det var dåliga belägg på bilen utan man sade att allt var Ok. Hade dom sagt till så hade jag gärna bytt beläggen och sluppit byta skivorna också. Men det är väl det som är tjusningen med den fina stämpeln i boken som mer eller mindre påstår att bilen är i bra skick. Sedan att verkligheten var en annan är väl antagligen mitt eget fel som litade på att en auktoriserad verkstad är att lita på. Summan av sista service på Volvon var alltså att stämpeln i boken var inte värd ett dyft.
av zenobia
#27115
CarMan skrev:så jag tänkte renovra allt själv, kan säga att när jag är klar så är jan nog fan uppei i 100 000:- ialla fall, trots att jag gör allt själv...
Då har du nog haft tummen mitt i handen.. =)

Hälften av de 100.000 kronorna är ju lönekostnader...
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
#27118
Teemu skrev:som jag sagt tidigare hade jag troligen varit helt Ok med vad serice kostade om den auktoriserade verkstaden vågat stå för det dom missade vilket resulterade i skador på bilen.
Detta håller jag också med om...

Kostnaden för service är inte den dyra biten. Värdeminskningen på bilen är det riktigt sura... Tänkte byta upp mig tre årsmodeller på min S80 T6 i veckan. Fick ett prisförslag på inbyte mm som innebar att jag förlorat dryga 80.000 kr på ett år (2500 mil) och det på en sex år gammal bil.

Betalar glatt servicepengarna om man fick det man betalar för men tyvärr så får man inte alltid det... = blåsning
av BG
#27128
Det är riktigt Carman, det här med att ha bil är dyrt. I detta måste man räkna in underhåll, precis som i ett hus. Men bilar har vi ibland en lite konstig attityd till. Verkar som många "tänder" till lite häftigt på sina verkstäder. På tal om tänder så var jag och lagade en krona som var två år gammal. 2500 för en halvtimme, inte fan blir man sne på tandläkaren. Nu lämnade jag tråden lite men det är mycket som kostar. Och det finns också exempel på att det kan bli dyrt på sikt när man söker enkla genvägar för ett billigare pris.

En gång stod jag hos kundtjänst på en Volvoverkstad när en man med mord i blick klev in och gick fram till kundmottagaren. Mannen hade inte tagit kölapp och blev tillsagd göra detta. Mannen blev istället skitförbannad och började skrika att han hade en Volvo, bara ett år gammal och nu hade han fått gravrost på en dörrs nedersida. Han tyckte vidare kundmottagaren kunde resa sig upp och bemöda sig en koll på bilen. Mannen som inte var mottaglig för ett resonemang fick sin vilja igenom av en smidig kundmottagare. Stämningen var hotfull i lokalen kan jag säga. Det är det jag menar när jag säger att många har en konstig attityd när det kommer till bilar.

Vi hotar väl inte byggmästaren när parkettgolvet spricker efter ett år. Har vår familj bara haft tur efter sex Volvo/Renault bilar? Många av bilarna har haft "brister", men har alltid åtgärdats. Service har alltid varit perfekt
hitills. Det har t o m hänt att man lagt i lite lack på en skada av vänlighet. Det har hänt att min fru stått förvirrad inför ett lampbyte och istället kört inom verkstaden och fått lampan bytt utan kostnad.

Viktigt sånt också kommer fram.

Så för sista gången, våga lita på er MÄRKESVERKSTAD och prata med er tekniker. Håll en dialog öppen, så där lite halvkompis typ.

/BG
Användarvisningsbild
av Loner
#27130
zenobia skrev:
Hälften av de 100.000 kronorna är ju lönekostnader...
Byggare räknar oftast med 90% arbetskostnad och 10% materialkostnad..

Frågan är ju nämligen hur bra rabatter du får :roll:

Brosan bytte mattor lite här å där i sin kåk, det blev billigare att låta en mattläggare göra jobbet än att köpa mattorna själv..
Vi renoverade vår hyesrätt när vi flyttade in, hyresvärden stod för mtrl och vi för jobbet. Han har 68% rabatt på färg & tapet :roll:

/L
av nevyn
#27144
Jocke S. skrev:Igentligen är det mer intressant hur ofta servicarna avslöjar fel på bilen som är garanti- (kampanj-) eller goodwill-grundade!?

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att, på en service går tekniker igenom bilen så den ska hålla till nästa service, vilket visst inte sker på en "vanlig" s.b.p.-besiktning!

Detta betyder (om man leker med tanken) att en besiktningsman från s.b.p. godkänner en stabil p-ända, medan service-teknikern på verkstan anser att den kommer ta slut under året...vilket resulterar att han då byter den???

Eller, har jag fel?
Det stämmer ju.. Har själv varit med om just det där med p-änden... Var inne på service innan besiktning, blir uppringd och påtalad att den är sliten, den kommer troligen inte gå igenom besiktning. Jag provar ändå att köra igenom och det går. Men nästa besiktning var det tvärstopp. Så det troliga är ju som sagt att någon gång under året har den fallerat så att den inte längre går igenom besiktningen.

Samma sak med kylaren, meken sa att den hade börjat läcka lite grann. Äh det har ju inte märkts i expansionskärlet tänkte jag. Men ett år senare så läckte det minnsann ganska mycket. Att skjuta på kostnader kan ju vara bra i vissa lägen, men med bilar brukar det vara så att det dyker upp nya grejer och om man då skjuter på reparationer så hopar de sig. Det blir ju inte billigare för man blir ju ändå tvungen att laga dem förr eller senare.
av nevyn
#27146
Bara lite nyfiken, vad är det som säger att man inte får ändra mjukvaran det gör ju verkstan åt mig hela tiden...
av NCR
#27157
BG skrev:Det är riktigt Carman, det här med att ha bil är dyrt. I detta måste man räkna in underhåll, precis som i ett hus. Men bilar har vi ibland en lite konstig attityd till. Verkar som många "tänder" till lite häftigt på sina verkstäder. På tal om tänder så var jag och lagade en krona som var två år gammal. 2500 för en halvtimme, inte fan blir man sne på tandläkaren. Nu lämnade jag tråden lite men det är mycket som kostar. Och det finns också exempel på att det kan bli dyrt på sikt när man söker enkla genvägar för ett billigare pris.

En gång stod jag hos kundtjänst på en Volvoverkstad när en man med mord i blick klev in och gick fram till kundmottagaren. Mannen hade inte tagit kölapp och blev tillsagd göra detta. Mannen blev istället skitförbannad och började skrika att han hade en Volvo, bara ett år gammal och nu hade han fått gravrost på en dörrs nedersida. Han tyckte vidare kundmottagaren kunde resa sig upp och bemöda sig en koll på bilen. Mannen som inte var mottaglig för ett resonemang fick sin vilja igenom av en smidig kundmottagare. Stämningen var hotfull i lokalen kan jag säga. Det är det jag menar när jag säger att många har en konstig attityd när det kommer till bilar.

Vi hotar väl inte byggmästaren när parkettgolvet spricker efter ett år. Har vår familj bara haft tur efter sex Volvo/Renault bilar? Många av bilarna har haft "brister", men har alltid åtgärdats. Service har alltid varit perfekt
hitills. Det har t o m hänt att man lagt i lite lack på en skada av vänlighet. Det har hänt att min fru stått förvirrad inför ett lampbyte och istället kört inom verkstaden och fått lampan bytt utan kostnad.

Viktigt sånt också kommer fram.

Så för sista gången, våga lita på er MÄRKESVERKSTAD och prata med er tekniker. Håll en dialog öppen, så där lite halvkompis typ.

/BG
Bra inlägg!

Själv valde jag att skaffa trygghetsavtal på min nya bil vilket kostar mig 413:-/mån men då slipper jag allt funderande osv...
Användarvisningsbild
av Brainy
#27169
BG skrev:Det är riktigt Carman, det här med att ha bil är dyrt. I detta måste man räkna in underhåll, precis som i ett hus. Men bilar har vi ibland en lite konstig attityd till. Verkar som många "tänder" till lite häftigt på sina verkstäder. På tal om tänder så var jag och lagade en krona som var två år gammal. 2500 för en halvtimme, inte fan blir man sne på tandläkaren. Nu lämnade jag tråden lite men det är mycket som kostar. Och det finns också exempel på att det kan bli dyrt på sikt när man söker enkla genvägar för ett billigare pris.

En gång stod jag hos kundtjänst på en Volvoverkstad när en man med mord i blick klev in och gick fram till kundmottagaren. Mannen hade inte tagit kölapp och blev tillsagd göra detta. Mannen blev istället skitförbannad och började skrika att han hade en Volvo, bara ett år gammal och nu hade han fått gravrost på en dörrs nedersida. Han tyckte vidare kundmottagaren kunde resa sig upp och bemöda sig en koll på bilen. Mannen som inte var mottaglig för ett resonemang fick sin vilja igenom av en smidig kundmottagare. Stämningen var hotfull i lokalen kan jag säga. Det är det jag menar när jag säger att många har en konstig attityd när det kommer till bilar.

Vi hotar väl inte byggmästaren när parkettgolvet spricker efter ett år. Har vår familj bara haft tur efter sex Volvo/Renault bilar? Många av bilarna har haft "brister", men har alltid åtgärdats. Service har alltid varit perfekt
hitills. Det har t o m hänt att man lagt i lite lack på en skada av vänlighet. Det har hänt att min fru stått förvirrad inför ett lampbyte och istället kört inom verkstaden och fått lampan bytt utan kostnad.

Viktigt sånt också kommer fram.

Så för sista gången, våga lita på er MÄRKESVERKSTAD och prata med er tekniker. Håll en dialog öppen, så där lite halvkompis typ.

/BG
Nej men när man betalat för att få bromsbeläggen utbytta då bilia själva påpekade att dessa var dåliga och det efter 70mil upptäcks att beläggen är helt slut (läs de hade inte bytt dem, bara tagit betalt för dem) och när man sedan sakligt och vänligt påpekar detta och vill ha det åtgärdat bara pratar in i en vägg så är det inte så konstigt att man blir ilsk.

Det hela slutade med att de tog betalt 2ggr för att byta beläggen och att en beställning på en ny bil revs.

/Anders
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]