Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielTheDude
Hej!

Bilen det gäller är alltså en 460 B20F -94.

Jag har under ett tag hört ett konstigt ljud framifrån bilen, och tänkte ta itu med det nu i samband med andra reparationer. Ljudet blir märkbart efter man kommer över runt 50 km/h. Det är ett surrande, mekaniskt ljud, nästan som en kedja som drar runt ett drev. Det låter inte som ett hjullager eller nån broms som ligger an heller.

Jag har testat att svänga skarpt från sida till sida för att kolla hjullager, men ljudet är detsamma. Jag har kollat om bromsarna ligger an, med det gör de inte heller. Jag har tryckt ner kopplingen, lagt i friläge o.s.v. men det blir ingen skillnad där heller. Det räcker att bilen rullar helt enkelt för att ljudet ska vara där.

Idag så åkte en Volvo-mekaniker med, och han gjorde precis likadana tester som jag, och även han tyckte att det var ett skumt ljud, men att det kunde vara ett stödlager i den högra drivaxeln. Därför tänkte jag kolla med er om nån av er har nån erfarenhet av detta problem/ljud/stödlager och om det är lätt åtgärdat o.s.v.? Annars är tips välkomna, för det här är frustrerande som sjutton. Det känns som växellådan ska rasa eller nåt sånt "kul". :|

MVH, Daniel
Senast redigerad av 3 DanielTheDude, redigerad totalt 0 gång.
av DanielTheDude
Eko, eko, eko! Inte mycket till svar här inte. Är det nån här överhuvudtaget? :wink:

Jaja, tänkte iaf berätta för andra som kanske har liknande problem o.s.v. att det är växellådan som är på väg att rasa. Kul värre. Så om inte nån har en fin växellåda liggandes nånstans så får bilen gå till skroten. Tråkigt men sant.
av N0RBERG
DanielTheDude skrev:Eko, eko, eko! Inte mycket till svar här inte. Är det nån här överhuvudtaget? :wink:

Jaja, tänkte iaf berätta för andra som kanske har liknande problem o.s.v. att det är växellådan som är på väg att rasa. Kul värre. Så om inte nån har en fin växellåda liggandes nånstans så får bilen gå till skroten. Tråkigt men sant.
Hur har du tagit reda på att växellådan håller på att ge upp? Är det inte smartare att hämta en låda från skroten än att låta bilen hamna på skroten ? :wink:
av DanielTheDude
N0RBERG skrev: Hur har du tagit reda på att växellådan håller på att ge upp? Är det inte smartare att hämta en låda från skroten än att låta bilen hamna på skroten ? :wink:
Jag körde den till en mekaniker. Vi lyfte upp bilen och körde den på plats upplyft. Då hörde man och kände klart och tydligt att ljudet kommer från växellådan. Växellådan i sig fungerar ju än så länge, men det är ett lagerras på gång. Sen angående en låda på skroten; såklart, jag har kollat på det, men de är inte billiga. Ett antal tusen får man räkna med, plus jobbet som jag inte kan utföra själv p.g.a. att det inte finns nånstans att meka här där jag bor. Det jobbet skulle som billigast, efter ha kollat runt hos olika verkstäder, kosta runt 3000 kr. Sen skulle jag isåfall byta kopplingen samtidigt, och den går ju också på över två tusen med urtrampningslager o.s.v. Och såklart, då skulle även reparationsavgiften stiga också.

Det känns jobbigt eftersom jag redan lagt ner både en massa tid och pengar på bilen. Vet inte än hur jag ska göra med den. Märkte även en saftig rostspricka i framvagnsramen, precis där länkarmen sitter infäst... :cry:
av DanielTheDude
Tomas88 skrev:Tråkigt med lådan.
Nja tyvärr är ju inte 400 delen dem mest besökta delen på forumet.
Välkommen hit i alla fall.
Oops! Glömde svara på ditt inlägg. :/

Nej, det verkar inte vara så himla livat. Konstigt ändå med tanke på hur bråkig 400-serien kan vara. ;-//

Tack så mycket för välkomnandet! :)
av DanielTheDude
Hoppas att det finns nån som läser här som kan hjälpa, för jag skulle behöva lite info angående växellådan.

Det jag undrar över är: är det exakt samma låda i 460 B20F från -94 som i -95:an och -96:an, alltså M60-373M-lådan? Inga skillnader alls?

MVH, Daniel
av DanielTheDude
Är det ärligt talat ingen som vet nåt om det här? Finns det möjligtvis nån som skulle kunna tipsa om nåt annat forum istället som är aktivt och där man kan få hjälp?
av N0RBERG
DanielTheDude skrev:Hoppas att det finns nån som läser här som kan hjälpa, för jag skulle behöva lite info angående växellådan.

Det jag undrar över är: är det exakt samma låda i 460 B20F från -94 som i -95:an och -96:an, alltså M60-373M-lådan? Inga skillnader alls?

MVH, Daniel
VET tyvärr inte om det är samma låda. Men jag är GANSKA så säker på att det är samma lådor och att de passar "bolt on" på alla årsmodellerna du nämner. Om du inte får hjälp här, så rekommenderar jag dig att besöka närmsta volvo-återförsäljare som kan kolla upp det åt dig. Snabbt och enkelt :wink:
av DanielTheDude
N0RBERG skrev:VET tyvärr inte om det är samma låda. Men jag är GANSKA så säker på att det är samma lådor och att de passar "bolt on" på alla årsmodellerna du nämner. Om du inte får hjälp här, så rekommenderar jag dig att besöka närmsta volvo-återförsäljare som kan kolla upp det åt dig. Snabbt och enkelt :wink:
Det är lugnt. Jag har kollat det själv och lådan fixade jag dagen efter inlägget. Jag bara undrade snabbt om någon visste så jag inte behövde rota runt och gnugga bort gammal smuts från den gamla växellådan för att se märkningen. Men men, det fick jag göra iallafall. Och för alla er andra som i framtiden undrar så är det samma växellåda. Tack ändå, Norberg! :)

Och på tal om Volvo-återförsäljare och 400-serien: de kan ärligt talat ingenting om denna bilmodell. Eller så vill de helt enkelt inte göra det, för de skäms för den och försöker förtränga den eller nåt. För varenda gång jag varit hos någon Volvo-återförsäljare så verkar de lika förvånade; "460? Alltså Volvo 460..?" med en fundersam blick efteråt. Inte ens simpla frågor går alltid att få svar på hos Volvo, men åker man till någon känd bildelskedja kan man mer eller mindre få svar direkt. Lustigt, va? :???:

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]