Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Min V70R -04 avgassystem sjunger på sista versen, rejält med kex runt bakre dämparen...

Valet av nytt system står mellan diverse hel-/halversättningssatser från BSR, Ferrita, m.m.

Om jag slår på stort med 3" downpipe, racekat + 2x2" bakåt - vad får man då för pengarna?
En massa extra bröl, men ingen egentlig effektökning?

Har inget emot lite extra ljud vid fullgas, men är inte ute efter ett konstant "B20-med-raka-rör-brölande" som håller passagerarna och omgivningen vakna oavsett tidpunkt på dygnet...

Har någon annan R-ägare bytt - vad säger ni? Vad blev effeken på avgasknallarna - än högre? :twisted:

Har tittat lite på att mappa om med BSR och få +50 hk /+100 Nm men har redan lyckats väl med att skjuta vinkelväxeln med original... :cry:
... det kanske vore bäst att "snåla" och ta ett halvsystem från Skruvat http://www.skruvat.se/Rostfritt-sportav ... 15965.aspx eller BSR http://sv.bsr.se/products/4002021/ för runt 5000-6000 kr?

/f
Användarvisningsbild
av camaro69
Ta bort det lösa kexet, så ska du se att det är riktig plåt under.
Ljuddämparen är inte så dålig som du tror.

Ljuddämpartrimning är också en konst. :wink:
Användarvisningsbild
av flyvert
camaro69 skrev:Ta bort det lösa kexet, så ska du se att det är riktig plåt under.
Ljuddämparen är inte så dålig som du tror.

Ljuddämpartrimning är också en konst. :wink:
OK skall göra en lite noggrannare kontroll - har bara konstaterat att det bara blir mer o mer rödorange kex för varje år...

Tycker f.ö. att Volvo lyckats rätt bra med originalljudet i R, det låter "gött" vid 3500-4500 varv och avgasknallarna vid växling bidrar fint (trodde först att något inte var rätt ställt med motorstyrningen, men det låter liknande när man t.ex. ser STCC på Gelleråsen...)!

Går det att förfina ytterligare? :lol:
Det finns de som tar bort "resonatorburken" mitt under bilen o ersätter med en bit rakt rör, pga att vid mkt slask o regn kan avgassystemet kylas av o böjas uppåt o då kan resonatorburken svarva en fin ring på kardanaxeln (såg på bilprovningen att den finns på min), finns även de som fått byta kardan pga skador på den...
Låter tydligen ytterligare lite mer utan denna burk...
Glömde att det finns en ny uppgraderad hållare till resonatorburken som förhindrar böjning av avgassystemet, kostar dock över 1400:- på volvo, inget som nån garanti täcker, dåligt av volvo, men "what else is new", volvo har ju aldrig varit lika intresserade av att ta hand om sina kunder i sverige lika bra som de i USA...
av Nollan
Har du medvetet fixat så du får avgasknallar vid växlingar? Katalysatorn mår inte bra av att man dumpar ner bensin som exploderar där, brukar väl bero på luft-läcka om det smäller när du växlar, eller att man byter ut dumpventilen mot en öppen istället för återcirkulerande. Men det borde inte vara så om bilen är original.
Användarvisningsbild
av flyvert
Nollan skrev:Har du medvetet fixat så du får avgasknallar vid växlingar? Katalysatorn mår inte bra av att man dumpar ner bensin som exploderar där, brukar väl bero på luft-läcka om det smäller när du växlar, eller att man byter ut dumpventilen mot en öppen istället för återcirkulerande. Men det borde inte vara så om bilen är original.
Nä, spisen är helt original och har gjort så från början. Enligt verkstadschefen på det lokala volvobolaget skulle R-motorerna bete sig så här. Har dessutom läst på diverse forum att R gör så här, på gott o ont(?).

Efter ett tag börjar man gilla att dra på växlarna... :twisted:
Användarvisningsbild
av flyvert
XC90_Executive skrev:3"DP + sportavgas ger ett härligt ljud! Plus att det ökar effekten! I med ett sportfilter i "orginalburken" också!

R-motorerna har moddat luftfilter som standard (lämnar stor plats under huven jmf original).

Vad satsade du på för system?

Något liknande denna video
skulle jag vara nöjd med.

/f
flyvert skrev:R-motorerna har moddat luftfilter som standard (lämnar stor plats under huven jmf original).

Vad satsade du på för system?

Något liknande denna video
skulle jag vara nöjd med.
Men ett utbytes-sportluftfilter ger en eller några fler hk över hela registret (har sett dynotest).

Det är inte min bil på filmen. Jag kör S80 V8 awd! :D Eller det kanske inte var till mig? Det står iallafall på filmen vad det är för modd. R-Kelly CAI som det står där är ett Cold Air Intake som går från "dimljusgrillen" till luftfilterburken.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]