Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sparkz skrev:Du får alltså fortfarande felkoder på tempgivarsignal från både tänd- och bränslesystem? Det behöver ju inte vara givaren. Styrenheten vet bara att signalen inte stämmer, den kan inte tala om om det är givaren eller kabelbrott eller nåt annat som är kass.
Var det rätt givare du satte dit? Eftersom du kan läsa felkoder har du LH2.4, och årsmodellen bör vara 88B. 88 och tidigare hade LH2.2 som har en annan givare:
Bild
2.2 har motståndet mellan stiften.
2.4 har två motstånd, varsitt till tänd och bränslesystem.

Alltså, ursäkta mig.. men blev helt ställd, det är alltså givaren med den "stora kontakten" vi pratar om här? Åtminstonde är det bara den som ger något utslag alls! :) haha
Eftersom du tidigare beskrev att varvräknaren hoppade när bilen misständer så tycker JAG att det lutar åt att du har tändproblem - varvräknaren får ju sin signal från tändsystemet.
Har du en hallgivare i fördelaren eller impulsgivare på svänghjulet ?
( finns det någon mer kabel till fördelaren än dom som sitter locket , till tändspole och stiften )

/emwtur
sidhabo skrev:Du kan ju testa att mäta på LMMen också.
Dra tillbaka gummit och mät signalen på nr 3.
1,4 V med tändning på, och 2,5 på tomgång, ökar med varvet.

Äntligen lite schyssta marginaler man ska gå efter! :) tack för det!!

Jag fick ut 2.xx V ~ 3.xx V , på tändning
sedan 3.xx på tomgång, sedan hoppade han mellan 3 ~ 5 V när jag varvade lite, men det underliga var att även om jag stog stilla på, låt oss säga 2000 - 3000 rpm, så hoppade han fortf. mellan 3~5V .. detta stämmer väl inte? :)

(Anledningen till att jag skriver t.ex. 3.XX är för att displayen på multimetern jag lånade är kass, så man ser i princip bara första siffran!)
emwtur skrev:Eftersom du tidigare beskrev att varvräknaren hoppade när bilen misständer så tycker JAG att det lutar åt att du har tändproblem - varvräknaren får ju sin signal från tändsystemet.
Har du en hallgivare i fördelaren eller impulsgivare på svänghjulet ?
( finns det någon mer kabel till fördelaren än dom som sitter locket , till tändspole och stiften )

/emwtur

Ne jag har impulsgivare på svänghjulet! Har haft bort den å kollat å rengjort lite men har inte hjälpt nåt.

tändspole är ju de två små kablarna (+ å - ?) å högspänningskabeln
Låna en annan multimeter :???: :roll: Det är rätt noga med tiondelarna här...
Men har du över 2 V med stillastående luft så kan du nog kasta din LMM. Vad använde du för jord när du mätte? LMM är jordad på insuget, och det är styrenheten också för att alla signaler ska ha samma jord.

Tempgivaren var det ja... Det är den bakre med platta stift. Den främre med runda stift är till tempmätaren i instrumentet.
FortyFiven skrev: Ne jag har impulsgivare på svänghjulet! Har haft bort den å kollat å rengjort lite men har inte hjälpt nåt.
Du kan mäta den också. Rätt många som fixat skumma problem genom att byta den .... Vad jag fattat så kan det vara värt att byta den även ifall du får vettiga mätvärden. Åtminstonde ifall du inte har nån annan bra ide om ditt problem. Lär väl inte vara så dyrt att plocka en på skroten.

ca 170 ohm (kall) och upp till 350 ohm (varm).
Sparkz skrev:Låna en annan multimeter :???: :roll: Det är rätt noga med tiondelarna här...
Men har du över 2 V med stillastående luft så kan du nog kasta din LMM. Vad använde du för jord när du mätte? LMM är jordad på insuget, och det är styrenheten också för att alla signaler ska ha samma jord.

Tempgivaren var det ja... Det är den bakre med platta stift. Den främre med runda stift är till tempmätaren i instrumentet.
okay, fan va irriterande.. jag använde mig av - polen på batteriet först, men testade även lite andra ställen här och var, å det såg likadant ut!

okey, det verkar ju skumt, givarna alltså.. alla säger olika ;D haha!
sidhabo skrev:
FortyFiven skrev: Ne jag har impulsgivare på svänghjulet! Har haft bort den å kollat å rengjort lite men har inte hjälpt nåt.
Du kan mäta den också. Rätt många som fixat skumma problem genom att byta den .... Vad jag fattat så kan det vara värt att byta den även ifall du får vettiga mätvärden. Åtminstonde ifall du inte har nån annan bra ide om ditt problem. Lär väl inte vara så dyrt att plocka en på skroten.

ca 170 ohm (kall) och upp till 350 ohm (varm).

Ok ok! tack, ska undersöka saken när jag hittat en fräschare multimeter ;D
FortyFiven skrev: Ok ok! tack, ska undersöka saken när jag hittat en fräschare multimeter ;D
M, en eller några hundralappar för en skaplig multimeter är prisvärd investering tycker jag :-)-)
Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]