Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgxx
...en V70 II 2.0D Summum. Efter 4 mil fick jag 3 felmedelanden om olika trasiga lampor på släpet (som inte var med). Blinkersen gick i högt tempo, precis som vid söndrig lampa på släpet. När det försvann efter att jag stannat bilen och startat igen verkade allt frid och fröjd. Men, fjärrnycklarna verkade ha svart att få kontakt. Svårt att låsa öppna bilen. Senare på dagen upphörde dom totalt att fungera. Var tvungen att öppna med "nyckeln". Dags för första verkstadbesöket efter 24 timmar. Bilen ser ju otroligt snygg ut, men man hoppas ju att det inte är något måndagsexemplar jag fått!!!????
av erikgxx
Har nu suttit hos verkstaden och väntat en timme. Beskedet var att dom inte hittade något konstigt med släplyktor. Jag har inte monterat kroken! Däremot så var enheten som tar emot signalerna från fjärren kaputt. Står man 30 cm ifrån så funkar den efter att man tryckt in knappen i 5-10 s. Inget som fanns hemma, utan måste beställas från GBG. Ja, ja... Har däremot kört mina 20 mil fram och tillbaka till jobbet på motorväg och färddatorn pekar på en förbrukning på 6.2 l. Om det stämmer med verkligheten är jag mkt nöjd. Det var anledningen till att jag valde 2.0D. På min gamla 2.4d fick man lägga till 0.8 l till färddatorn för att komma till sanningen.
Bilen går som förväntat tyst och sansat. Det bara susar i 125 km/h. Man hör inte motorn alls i den utsräckning som på min gamla vid gaspådrag. Jag var fundersam på om den skulle upplevas som mkt slöare , men det är nog bara lite grann det. Skönt. Ångrar inte en sekund att jag valde Summum!
av dali
0.62 i snitt på motorväg med hastigheter runt 125 km/h låter en smula optimistiskt, skulle tro att den snarare snittar runt 0.65-0.75 beroende på körsätt. Jag har haft en V50 2.0D som låg runt 0.61 (uppmätt) och jag körde i princip aldrig över 115 ... mindre bil och lägre hastighet, en V70 borde rimligtvis ligga högre. Färddatorn på V50:n var dock ganska nära sanningen, oftast runt 1-3 cl fel.
av Amli
dali skrev:0.62 i snitt på motorväg med hastigheter runt 125 km/h låter en smula optimistiskt, skulle tro att den snarare snittar runt 0.65-0.75 beroende på körsätt. Jag har haft en V50 2.0D som låg runt 0.61 (uppmätt) och jag körde i princip aldrig över 115 ... mindre bil och lägre hastighet, en V70 borde rimligtvis ligga högre. Färddatorn på V50:n var dock ganska nära sanningen, oftast runt 1-3 cl fel.
Jag har exakt samma erfarenheter med just V50 2.0D. V70II lär inte dra mindre. Däremot går det att köra dem väldigt snålt om man håller sig till hastighets begränsningen och är försiktig på gasen.
Användarvisningsbild
av henka35
Amli skrev:
dali skrev:0.62 i snitt på motorväg med hastigheter runt 125 km/h låter en smula optimistiskt, skulle tro att den snarare snittar runt 0.65-0.75 beroende på körsätt. Jag har haft en V50 2.0D som låg runt 0.61 (uppmätt) och jag körde i princip aldrig över 115 ... mindre bil och lägre hastighet, en V70 borde rimligtvis ligga högre. Färddatorn på V50:n var dock ganska nära sanningen, oftast runt 1-3 cl fel.
Jag har exakt samma erfarenheter med just V50 2.0D. V70II lär inte dra mindre. Däremot går det att köra dem väldigt snålt om man håller sig till hastighets begränsningen och är försiktig på gasen.
Kom ihåg att V50 2.0D har 5 vxl fram till -08... De är törstigare än V70II 2.0D!

//Henrik
av ztaffans
henka35 skrev:
Amli skrev:
Kom ihåg att V50 2.0D har 5 vxl fram till -08... De är törstigare än V70II 2.0D!

//Henrik
Min V50 2,0D -05 som jag numera sålt hade 6 växlad låda och snittade mellan 0,55 - 0,58 l/mil verklig förbrukning.
Färddatorn visade för övrigt ca 0,02 - 0,03 mindre än verklig förbrukning.
Användarvisningsbild
av henka35
Min V50 2,0D -05 som jag numera sålt hade 6 växlad låda och snittade mellan 0,55 - 0,58 l/mil verklig förbrukning.
Färddatorn visade för övrigt ca 0,02 - 0,03 mindre än verklig förbrukning.
Jo de första 2.0D -05 hade 6 vxl. Se är snåla, men från -06 så blev det 5 vxl låda. Dessa drar mera. Kör i tjänsten en V50 2.0D -07 och den går aldrig att få under 0,6 på landsväg.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]