Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av evodanne
Efter byte av vajrar så tog fortfarande inte handbromsen på höger.
Öppnade upp och konstaterade att "spännaren" hade fastnat och backarna va slut..

Bytte iaf backar höger bak och ut å testade, men tar skitdåligt på höger fortfarande, (låser på vänster).
Köpte dock backarna på biltema och efter lite läsning här så insåg ja att det va ett misstag, så jag hoppas det är problemet..

Så var ska man köpa backar, hur står sig tex mekonomen/meca mot orginal, prismässigt/funktion, andra tips?

Vad kan annars vara fel om det nu inte är backarna?
Det är en 744 -87

Tacksam för svar
/Danne
av Hemulen
I min närkrets:Biltemabackar bilen underkänd,Volvo original backar bilen godkänd. En annan möjlig orsak är att trumman är rejält sliten men tror på det förstnämnda. Handbromsbackar är ingen pryl man byter ofta så det är inte fel att köpa original om det finns i ditt närområde. :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag är lite skeptisk till piratdelar ibland, men att biltemabackar inte skulle fungera alls?

Hur många paket handbromsbackar (som passar 240 -75 till 940 -98, antagligen sveriges vanligaste GDS-bilar) säljer Biltema varje dag? Om ingen skulle få dom att funka skulle det nog ha blivit allmänt känt för länge sen.
Funkar bra på den jag ser om jag tittar ut genom fönstret iaf...
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev:om man inte handbromssladdar så skulle man ju kunna snida till ett par handbromsbackar i träslöjden :-)

/emwtur
M, men det blir la för dyrt att få dom godkända av mr. bilprovning ha ha ha
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev:
emwtur skrev:om man inte handbromssladdar så skulle man ju kunna snida till ett par handbromsbackar i träslöjden :-)

/emwtur
M, men det blir la för dyrt att få dom godkända av mr. bilprovning ha ha ha
Tänkte inte på det !
- det är väl den värsta belastningen handbromsbackarna utsätts för :-)

/emwtur
av evodanne
Blir väl till att köpa orginal eller mekonomen å testa, kommer väl med en utvärdering sen hur de gick..
Annars får man spåna vidare och se vad de kan vara.
Ska kolla hur "expandern" ser ut också.

Edit: Köpte ju wire på Biltema också, och den va ju åt he**ete för lång, fick göra en hylsa på ca 10cm(!) för att få wiren att dra, och Ja jag dubellkollade att de va "rätt" wire jag tog..

Edit igen: köpte även den korta wiren på biltema och tänkte byta, men även den va kanske 1cm längre än den slitna orginal wiren, så låter den gamla sitta kvar..

Så mina förhoppningar om Biltema är ju inte allt för stora just nu!
Användarvisningsbild
av sidhabo
evodanne skrev: Så mina förhoppningar om Biltema är ju inte allt för stora just nu!
M, Biltema never ending story. Köpte en cykelhållare till dragkoken idag hos dom . Bra pris ... 99 kr. Får la se hur länge cykeln hänger kvar . Varför inte ... Funkar det så är det bra pris .....
Användarvisningsbild
av cybermunk
Sånt som inte är gjutet gods kan man köpa på biltema, alltså dom flesta vätskor och sånt. Sen ett undantag från icke köpbara gjutgods är verktyg. Då dom har bra pris bra kvalitet.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]