Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalles
Garanterat ena tändspolen har haft samma problem testa gnistan när den går dåligt. Fenomenet kommer när bilen stått still en stund då går den bara på två cylindrar ej tre som du säger. Kostar 364 kr kr på mekonomen med tändmodul.
Jag är inte längre lika säker på att vi har samma fel, men jag delar i vart fall med mig av mitt resultat.

Jag gjorde så att jag körde bilen tills den började krångla och vad jag trodde att ena cylindern inte ville gå. Jag lyfte tändhattarna och det visade sig att cylinder 2+3 inte får spänning.
Eftersom dessa går till samma spole, antog jag att det var den som var felet. Sagt och gjort, fick tag på spole på Volvo för 436kr och bytte direkt. Har idag kört 20mil nonstop utan ett enda problem.
Kan även nämna att Mekonomen tog 364, Micro 433 och Meca 426 för samma spole. Dock fanns inga hemma, de skulle beställas i så fall.
Skroten skulle ha 400kr (ringde flera).
Användarvisningsbild
av volvo51
Tooken skrev:På min bil så går tändkablarna bara till 2 moduler.. Alltså 2 kablar till varje modul? 1+4 2+3?
Då har du inte en GDI-motor(1,8i)det förändrar allting.
av christer.d
Det är roligt att läsa såna här inlägg
man försöker få hjälp med ett problem sen vet man ej vad för motor man har gissar 1,8i sen visar det
sej att man hadde 1,8?
Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]

Skrev du dom också? https://instrument[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]