- ons 25 mar 2009, 17:40
#272795
det dagensbilar klarar som gårdagensbilar inte klara:
dagens bilar har an krftig bakl bakomstötfångaren som fördelar trycket till båda rambenen.
man har också balk konstruktioner i dörrarna som fördelar trycket från a-stolpen över till b-stolpen, sen vidare till c-stolpen
sen så är a-stolparna & rutramen tark & fördelat trycket från en sida över till taket o på så sett lägger tryck på a,b & c stolpar på andra sidan (liknande sker i bilvet)
Men en för hård bil är ju väldigt skadligt i låga hastigheter, därför är bilarna mjuka, bakom den hådra balken i fronten. (en tvärställd motor ger mycke plats mellan balk & motor, vilket gör att man ha mycke utryme att trycka ihopp bilen på, på et mjukt sätt.)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.