Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
Hur är det med fälgars kvalite... Volvo orginal och fälgar som styling företag säljer.. skiljer det mycket i kvalite eller beror det mesta på däcken?

Det jag är orolig för är om det finns någon risk för att fälgar från styling företag kan få lättare skador än fälgar från volvo orginal.

Någon som vet?
av Stefan Palm
Jag har inte märkt att kvaliten skiljer mellan volvo original och eftermarknads.
Ibland har jag dock märkt att lacken på volvooriginal kan vara sämre än eftermarknadsfälgar.
Användarvisningsbild
av kez_style
Stefan Palm skrev:Jag har inte märkt att kvaliten skiljer mellan volvo original och eftermarknads.
Ibland har jag dock märkt att lacken på volvooriginal kan vara sämre än eftermarknadsfälgar.
Oj, till och med sämre?
av Teemu
är väl andra större fabrikat som tillverkar Volvos fälgar. Tex BBS och borbet har gjort (och gör fortfarande tror jag) fälgar till Volvo.
Användarvisningsbild
av ER
Crater, Triton och Nebula är BBS:are vad jag vet, misstänker att Arcadia och Medea även är BBS. Kan vara ytterliga några fler men BBS brukar göra dom "finare fälgarna" i respektive modellserie åt Volvo.
Ang. lacken på originalfälgarna så har jag bara gott att säga om dess kvalitet, dock har jag bara kört Volvos alu-fälgar vintertid men något lacksläpp/flagning/bubblor under lacken eller annat som dålig kvalitet brukar ge har jag inte sett röken av trotts mycket hårt liv med salt och avfettning under dom 5 år jag haft alu vintertid.
Användarvisningsbild
av Bosa
Beror helt och hållet på vilka eftermarknadsfälgar du köper, endel är bättre än Volvo original och endel är sämre. Gäller både lack och hållbarhet samt tyngd. Endel eftermarknadsfälgar har ju en ytfinish som inte är den bästa, sen finns det ju en hel uppsjö av olika aluminiumlegeringar som i sin tur påverkar styrkan. Du får vad du betalar för stämmer oftast ganska bra på fälgar.
Ju lägre profil du har ställer ju högre krav på styrkan i fälgen eftersom risken för genomslag ökar.

Ett märke som jag iofs hört en hel del gott om och som ligger ganska bra till i pris är ASA. Annars har du ju BBS, Antera osv. Dock så skiljer det förstås i styrka mellan de olika BBS-modellerna också.
Användarvisningsbild
av kez_style
Bosa skrev:Beror helt och hållet på vilka eftermarknadsfälgar du köper, endel är bättre än Volvo original och endel är sämre. Gäller både lack och hållbarhet samt tyngd. Endel eftermarknadsfälgar har ju en ytfinish som inte är den bästa, sen finns det ju en hel uppsjö av olika aluminiumlegeringar som i sin tur påverkar styrkan. Du får vad du betalar för stämmer oftast ganska bra på fälgar.
Ju lägre profil du har ställer ju högre krav på styrkan i fälgen eftersom risken för genomslag ökar.

Ett märke som jag iofs hört en hel del gott om och som ligger ganska bra till i pris är ASA. Annars har du ju BBS, Antera osv. Dock så skiljer det förstås i styrka mellan de olika BBS-modellerna också.
Du kanske har sett reklamen på blocket där företag säljer nebula och R-kopior... kan det vara något att ha?
Användarvisningsbild
av Bosa
kez_style skrev:Du kanske har sett reklamen på blocket där företag säljer nebula och R-kopior... kan det vara något att ha?
Nä den har jag missat. Men rent spontant så lär ju kopiorna inte hålla samma klass som originalet men det behöpver ju inte betyda att det är dåliga fälgar. Beror lite på vilken typ av vägar man åker på, bor själv i Härjedalen och har haft x antal olika eftermarknadsfälgar som blivit vinda och en omgång där två fälgar till och med sprack efter två somrar. Iofs 205x40-17 så däcket i sig gav ju inte mycket skydd samt sänkt bil med hårdare dämpare. Åker man på fina vägar utan skador ställs ju inte lika höga krav på fälgarna.
Användarvisningsbild
av Bosa
Vill påpeka att det finns många eftermarknadsfälgar som funkar utan problem. Även en dyr kvalitetsfälg för fyra papp/styck kan ju bli vind om man har oturen att dunka in i en asfaltskant t ex.
740 som krånglar

Vevgivaren visade 189ohm efter 7-8km körning

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Tack för svar. Jo, jag tror att det sitter en[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]