Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tassbonn
Har alltid funderat över hur momentbegränsare fungerar, och om dom finns?
Kör en 2,4d och dom har ju ett hyfsat vrid från 1500 rpm. Nu är jag för snål och för rädd om däcken, men rent hypotetiskt, törs man spetta på fullt från rödljuset på ettans växel?
Finns det en momentbegränsare som går in om belastningen skulle bli för stor?
av viktore
Nu skriver du inte om du har automat eller manuell, men sålänge du inte har chippat spelar det ingen roll.
Och sålänge du inte har chippat kan du med gott samvete ge järnet från stillastående.
Användarvisningsbild
av kave
tassbonn skrev:Har alltid funderat över hur momentbegränsare fungerar, och om dom finns?
Kör en 2,4d och dom har ju ett hyfsat vrid från 1500 rpm. Nu är jag för snål och för rädd om däcken, men rent hypotetiskt, törs man spetta på fullt från rödljuset på ettans växel?
Finns det en momentbegränsare som går in om belastningen skulle bli för stor?
Vad menar du ska hända i din 2.4D med framhjulsdrift?
Hur ska du annars komma iväg snabbt vid grönt om du inte ger järnet?

Det är ju ingen bil med 1000HK och 4WD vi talar om precis.
av viktore
tassbonn skrev:Tillägger då att det är manuell låda vi pratar om.

Ja då kan jag upplysa att det finns folk som kör utan problem med bra mycket mer än 340nm och samma låda som du. 8)
Användarvisningsbild
av len
Moment, ja, det är det på kuggar etc. Men acceleration är bara fråga om effekt! Sedan ger effekten belastning på ingående detaljer. Vid vartalet för full effekt, är alltså belastningen störst på prylarna. På ingående axel är den lika oavsett växel. På utgående är den större på låg växel (du kan ju spinna loss). Men gasa fullt om du vill, delarna tål ganska mycket mer än du har under huven.
av viktore
len skrev:Moment, ja, det är det på kuggar etc. Men acceleration är bara fråga om effekt! Sedan ger effekten belastning på ingående detaljer. Vid vartalet för full effekt, är alltså belastningen störst på prylarna. På ingående axel är den lika oavsett växel. På utgående är den större på låg växel (du kan ju spinna loss). Men gasa fullt om du vill, delarna tål ganska mycket mer än du har under huven.

Ja... ?
Effekten är ju inget annat än resultat av vridmoment och varvtal, och eftersom vridmomentet oftast är högre vid låga varv är det också där påfrestningen för drivlinan blir störst.
Användarvisningsbild
av len
Nä, tvärt om, moment ges efter effekt och varvtal. Du kan utveckla moment men ej effekt (typ dra med skiftnyckel en fastrostad mutter)! Du måste skilja på moment som motordata säger från det moment som finns på ingående detaljer i drivlinan.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]