Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiberg
Hej!
Jag har fått ett erbjudande att köpa en Volvo s60 -01 med en t5an för Ca 35000:-
Den är fullt servad och har gårr ca 20000mil, är det något jag bör kolla extra noga innan jag köper den?
varför den är billig är för att den är inom familjen och är lite sliten i baksätet för att småbarn har suttit där.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Wiberg o välkommen till forumet. :D
Om du gör en sökning så kommer du att hitta mängder av info om vad som är viktigt att tänka på :)
Lycka till med din pärla :?: Den blir säker din :P
:-)-)
Användarvisningsbild
av marcus86
brukar vara dom små smala stagen i fram som kan vara glapp, upphängning av avgas röret bak, glapp i bussning till växel spaken, mm, annars så är det bara ladda ner/köpa "begagnat testet" finns att ladda ner / köpa på blocket, brukar ligga i annonser under varje bil.
Användarvisningsbild
av marcus86
Wiberg skrev:är 35000 ett bra pris på den om den har gått 20000 mil?
svårt att svara på när man inte har sett den, men du kanske får den för ett "familje pris" :D jag gav 75 000kr för min Volvo S60 T5 -01 som gått 19500mil då.
av borstarmicke
Är den hyfsat fräsch så tycker jag att det är grymt billigt, riktigt kul/potent bil för de pengarna!
Kolla tomgången, pendlar den lr är allmänt orolig så kan det vara problem med gasspjället, dyrt ifall byte skulle behövas... finns mängder av info på forumet ang detta...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Wiberg skrev:den har geartronic automat, är det risk att automaten är slut efter 20000mil?

Beroende på hur den är körd/skött.

Om oljan aldrig har bytts hade jag lämnat in den för en "spolning" + oljebyte.
av borstarmicke
Finns en tråd längre ner, "V70 2,4T -01 måste byta automatlåda", den har gått 22500 mil och har en geartroniclåda som är slut, så visst kan man ha otur... men du bör ju känna om den växlar ok.
Sen är det ju kanske mindre risk att en S60 har dragit lika mkt husvagn/hästkärra mm som en V70.
+1 på spolning/sköljning av växellådan, den är troligtvis aldrig servad.
Fram tom S60/V70N har volvo "livstidsoljor" i automatlådorna (fast inte när de går som taxi lr likn), hur logiskt som helst, när lådan rasar är oljan förbrukad... :evil:
Å volvo tjänar feta pengar på att byta växellådor....
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?