Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan igen..

Vart sitter jorden på blinkers fram, är det denna kontakt stycke som gömmer sig bakom luftburken, under denna och ovanför spolarbehållaren. Är det den?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Hejsan igen..

Vart sitter jorden på blinkers fram, är det denna kontakt stycke som gömmer sig bakom luftburken, under denna och ovanför spolarbehållaren. Är det den?
Enligt kopplings-schemat ska du ha 3-4 sladdar till vänster jordpunkt fram, färg Grön. Till höger jordpunkt fram, 3 sladdar, färg GrönBlå.
Hur som helst, fräscha upp dom och se ifall det gör nån skillnad.
av Uthil
Hejsan!

Kollar det imorgon.. Men hur använder jag en Multimeter.. (Digtal) Hajjar nada av denna pryl. För det är säkringen på vänster sida som går hela tiden, Och den tillhanda håller instrumentbelysningen, blinkers och baklyktan.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Hejsan!

Kollar det imorgon.. Men hur använder jag en Multimeter.. (Digtal) Hajjar nada av denna pryl. För det är säkringen på vänster sida som går hela tiden, Och den tillhanda håller instrumentbelysningen, blinkers och baklyktan.
Koppla bort den där bakrutelampan så slipper du det tills vidare.
Mät på höger lampa som inte funkar (det är väl ditt enda problem nu då inför besiktningen, om vi glömmer bakrutelampan).
1 Har du 12 V fram till ena polen när lyset är på ?
Om ja, motståndsmät mellan den andra polen (när lampan är urtagen) och se ifall du har ok kontakt till jord.
Har du 12V på ena polen och bra jord på den andra SKA lampan lysa. Motståndsmät lampan, eller provbyt med vänster sidan.
Med multimetern mäter du ju antingen spänning eller för motståndsmätning så mäter du Ohm ....
För motstånds mätning har du antingen 0 Ohm = kontakt eller oändligt motstånd = ingen kontakt.
av Uthil
Hejsan igen.. Lampan lyser fortfarande i instrumentet, men däremot så funkar bromsljuset i rutan, ej position längre. och säkringen håller. Jag provade det där med multin och hajjade inte riktigt hur man skulle göra.. Det är ju en massa betäckningar som man kan mäta. men iallafall. så hittade felet till att säkringen gick hela tiden. Och det var 3 svarta kablar som kommer framifrån som är länkade i en kontakt, så jag gjorde 3 kontakter för att kolla. och den ena är pluskabel antar jag, plus att denna kabel som går in till regbelysningen hade brunnit, den var svart.. så jag bytte ut denna kabel mot en ny..

Jag testade genom att sätta kablarna mot varandra, och den ena svarta kabeln som kom framifrån funkande ihop med denna kabel, men ej den andra svarta kabel som kom framifrån, då stacka säkringen direkt. Därav felet, Men kopplade jag ihop den första kabeln med den tredje, så fick jag ström, därav att lampan i luckan tändes och släcktes under testet. Men eftersom den andra kabeln går vidare till skyltbelysningen inte går ihop med s.k pluskabeln, och det nu är den, så har jag ingen lyse på reg-plåten. Och hur gör jag då?

Den hade en röd tag på sig som löd: UI398971POU eller JI398971POJ
Den första och sista bokstaven var svår att tyda, men Antingen U eller J i början eller i slutet.

Hoppas ni förstår min lilla redojörelse
av Uthil
Hej igen.. Nu har den slocknat, men tänds när jag bromsar och släcks 10-15 sekunder efter jag har bromsat eller släppt upp bromsen, men alla lampor, fungerar som de ska, position blinkers, broms backlamper samt reg-belysningen, men tänds iallafall när jag bromsar..
Jag bött dessa kablar efter jag ansåg att det var slitna, mot nya..

Och nu har även hastighetermätaren gått i pension.. Kan det vara givaren eller vad kan de vara..

Fattar ingenting.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev: Och nu har även hastighetermätaren gått i pension.. Kan det vara givaren eller vad kan de vara..
Om både hastigheten och vägmätaren står still är det nog givare eller kablage.
av Uthil
Men givaren som sitter på bakaxeln.. Ha´stighetsgivaren. Måste jag tappa bakaxeln på olja eller kan jag bara ta bort givaren, för på skroten säljs den med "locket" Måste jag ta bort locket om jag ska byta givaren.??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]