Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PeterPan
För en tid sedan köpte jag tre begagnade Hella Luminator Xenon. Varav det mittersta är pencil beam.
Dessa monterade jag inte på min bil (En 2003 Landcruiser 100) pga att jag ännu inte hade köpt någon frontbåge att fästa dessa i.
Nåväl, nu har jag köpt en (beg.) båge som det redan sitter tre Hella 3000 på. Den är monterad på min bil och ljusen är inkopplade till helljusen. (Jag trodde nog att de tre Hella 3000 skulle lysa bättre än vad de gör).
Jag avser att ta bort de tre Hella 3000 och istället koppla på de tre Luminator Xenon.
Så min fråga är - Kommer det att bli någon påtaglig skillnad? Eller kan jag lika gärna låta 3000 sitta kvar och istället sälja Luminatorna?

Att ljuset inte är helt imponerande med mina lampor, kan det ha och göra med inkopplingen, installationen på nåt sätt? Det gjordes av bilverkstad och inte av mig.

tackar tackar

Peter
Om du har halogenlampor i dina H3000, (har haft sådana själv), så blir skillnaden med Luminator Xenon som natt och dag. Nu har jag Bosch 225 med xenon men har sett Luminator xenon i drift och de lyse otroligt bra. De har en mera homogen ljusbild jämfört med mina konverterade 225knickar. Ja med Lum xenon så kommer du att få så sjukt mycket ljus jämfört med halogen H3000 att du nog undrar hur det verkligen kan vara så stor skillnad. Lycka till och med Luminator Xenon går/åker du mot en ljus framtid 8)
PeterPan skrev: Så min fråga är - Kommer det att bli någon påtaglig skillnad? Eller kan jag lika gärna låta 3000 sitta kvar och istället sälja Luminatorna?
Svar: JA!
Xenon ger både starkare och vitare ljus. :idea:

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]