- tor 12 mar 2009, 18:53
Jag har en 940 -98. Nyligen upptäckte jag ett dovt sjungande ljud. Ljudet uppstår direkt när bilen börjar rulla ( dvs från 1km/h). Vid låg hastighet hörs ett sjungande/malande ljud. När man kör runt 40-60km/h hörs det mest. Över 70km(h drunknar ljudet i övriga ljud, vindbrus etc.
Kan bakaxeln vara på G? Kollade oljan i den i höstas o då var det fullt, finns inga tecken på läckage. Har ej kunnat avgöra någon skillnad på ljudet vid kurvtagning. Bilen har gått 23600mil, förekommer det att bakaxlar rasar även om man ej utsatt den för brutal behandling ( burnout etc.)
Bytte stödlager på kardan i julas, fick då ej med de skyddsbrickor som bör sitta där men monterade utan ( tycker inte det borde komma upp så farligt med skit dit). Kan det vara så att det nya stödlagret vissnat pga avsaknad av skyddsbrickor?
Hjullager? Hur länge brukar de hålla?
Många frågor men jag hoppas någon kan leda mig på rätt spår i felsökningen.
Fredrik
Kan bakaxeln vara på G? Kollade oljan i den i höstas o då var det fullt, finns inga tecken på läckage. Har ej kunnat avgöra någon skillnad på ljudet vid kurvtagning. Bilen har gått 23600mil, förekommer det att bakaxlar rasar även om man ej utsatt den för brutal behandling ( burnout etc.)
Bytte stödlager på kardan i julas, fick då ej med de skyddsbrickor som bör sitta där men monterade utan ( tycker inte det borde komma upp så farligt med skit dit). Kan det vara så att det nya stödlagret vissnat pga avsaknad av skyddsbrickor?
Hjullager? Hur länge brukar de hålla?
Många frågor men jag hoppas någon kan leda mig på rätt spår i felsökningen.
Fredrik
- By Lövet